14 augusti 2005

+Audi -Toyota


Jag har äntligen bytt bil, alla som sett min Toyota brukar skrattande fråga om den där rishögen verkligen rullar. Men dess yttre bedrar, den har gått väldigt bra trots sitt utseende. Satte ut en annons på Blocket idag och eftersom det brukar dröja ett tag innan annonserna kommer ut på helgen så valde jag att bara snabbtorka av den på "fotosidan" och tänkte att resten tar jag sen samt dammsuger ur den. Men ibland blir det inte som man tänkt sig. Annonsen kom upp efter bara några minuter och när den hade legat ute i 1,5 minut!! ringde första samtalet. Shit shit, jag som inte hade hunnit fixa till den ännu, hur dum får man vara. Killen sa att han skulle komma på bara några minuter så jag rusade ut och han i alla fall börja städa ur bilen.

Första killen tyckte det var för mycket jobb att göra på den, andra killen ville ge mig 2000 (hade annonserat ut den för 3800 kr). Mobilen ringde i ett och tillslut var jag alldeles snurrig. En kille till kom och titta och verkade intresserad, han prutade lite på priset men ville sen fundera lite. Jag sa att om någon kommer och vill ha den så kommer jag sälja så han skulle inte fundera så länge. Sen kom en kille från Luleå som precis svängde in på gatan efter en provtur och vi skulle börja prata pris när killen som skulle fundera dök upp. Förvirrat värre, hur hanterar man en sådan situation? Killen som nyss provkört föreslog armbrytning, jag sa att jag bara var intresserad av pengar så det löste sig, killen som nyss provkört var beredd att hosta upp det bilen annonserats ut för så han fick den. Jag har sålt skryttyotan :-) Men tyckte lite synd om killen som hade kommit tillbaka för han hade tänkt slakta skruttyotan och ge delarna till sin far som nyligen krockat med en älg och behövde delar.

Att sälja bil via Blocket är en pärs, tror det ringde minst 50 samtal idag, jag glömde mobilen i bilen när jag sprang in och fixde en grej, var väl borta 15 minuter och hade 24 missade samtal, 2 SMS och 2 Eurovoicemeddelanden. Ungefär var 10:de samtal var en gubbe från Övertorneå(?) som gav mig skambud efter skambud, han menade att jag minsann kunde sälja den till honom för 1500 kr för han skulle inte krångla sen ringde han igen och erbjöd 1200 och ta den osedd, jäkla galning jag bad honom stoppa upp sitt bud i röven. Vad fasiken vinterdäcken, bensinen i tanken, ett nytt luftfilter, extra vindrutetorkare och lite annat tjafs var väl bara det nästan värt hälften av de pengarna. Jag blev lite less på hans samtal. Samma snubbe och en annan snubbe skällde på mig för att jag inte hade tagit fotot från andra sidan där jag skrivit att det fanns rost på en bakskärm, kan väl förstå dem men det hade ju inte varit så svårt att ringa och snällt be om fler bilder.

Men varför känner jag mig som värsta skurken som fått en arbetslös stackare att köpa skruttyotan? Jag var så ärlig jag bara kunde dock, så bilförsäljare det blir jag nog aldrig. Känns tryggt att veta att killen hade både kunskap och tid att greja med bilen så jag känner att den är i bra händer i alla fall.

Nu är jag innehavare av en Audi 100, 2,3 E -89. Den går jättebra, är större, ingen rost men den saknar elhissar och öppning av bagage- och bensinlucka från insidan. Små finesser man inte visste att man behövde. Men den har taklucka och Henrik blev glad när elsätet fungerade även på hans sida. Jag hoppas den kommer rulla på minst lika bra som toyotan. Köpte den av min pappa så förhoppningsvis blev jag inte lurad. Han har fixat och donat med bilen ett bra tag åt mig. Han tom körde hit den från Vänersborg åt mig.

Bookcrossingrapport: Gav mig ut på jakt efter en bok i förrgår, den skulle finnas på en busshållsplats i stan men tji fick jag den var borta. Min bok har ännu inte fått någon ny journal.

Motionsrapport: Idag hade jag chans till att få grön stapel på Piggelin (1000 minuter på 30 dagar) och jag gav mig fasiken på att de 103 minuter som behövdes skulle fixas. Så jag cyklade först 30 minuter, gick sen en rejält rask promenad i 30 minuter och körde slutligen styrketräning i 60 minuter så nu är jag bra mör. Har av någon anledning samlat på mig en massa vatten i veckan (kanske beror det på ägglossningen) så i morgon kommre vågen garanterat visa plus alt. nolla på vikten vilket inte är så kul.

Inga kommentarer: