08 augusti 2005

+Solbränna -Kilon

Idag är sista dagen på semestern (eller den slutade ju i fredags egentligen) så det är väl dags för lite summering. Ungarna är lyckliga för i morgon skall de till förskolan igen och alla kompisarna, de har verkligen saknat kompisar under ledighetsveckorna. Jag känner mig lite kluven till att gå tillbaka till jobbet, det hade varit skönt med en vecka ledigt till själv hemma utan barn. Men det skall bli roligt att träffa folk igen. Vi har varit väldigt osociala denna sommar.

Som vanligt hade jag planer för vad jag skulle hinna med under min ledighet (4 veckor), jag skulle skriva 2 rest-PM och en inlämningsuppgift som sackat efter, måla våra fönster på nederplan, pärla en massa, åka och bada med barnen minst en gång i veckan och en massa annat.

Vad gjorde jag då, tja inlämningsuppgiften påbörjade jag men slutförde aldrig den var för trist och vädret var för bra, fönstren är inte ommålade, pärlorna har inte varit ur garderoben en enda gång och vi har varit och badat 1 gång. Men jag har kommit igång ordentligt med min motion och närmar mig mitt mål på Piggelin som är 1000 minuter per 30 dagar. Vikten går stadigt neråt (fick en chock i början av juni när vågen hos mormor visade 70 kg och bestämde mig för att ta tag i det hela) och målet (någonstans mellan 58 och 60) närmar sig med stormsteg, det var ett smart drag att gå med i Viktklubben. Jag har upptäckt muskler jag inte visste att jag hade och insett att jag går väldigt fort samt insåg att vi behövde en våg hemma.

Jag har införskaffat diverse hjälpmedel till motionen, gåstavar (I like!), hantlar (livrädd att dänga dem i huvudet på mig själv), balansboll (som jag trillar av, hmm hur skall jag få balans om jag trillar av bollen) , en sådan där rullgrej som skall hjälpa till att träna magen (men än verkar jag vara för svag för att använda den) och ett gummiband med handtag (ej provade ännu så om jag inte skriver här mer så är det väl för att jag trasslat in mig och inte kommer loss). Sen har ju Henrik en motionscykel som jag glatt lånar men jag köpte faktiskt även en riktig cykel begagnat häromdagen (den är cerise och riktigt ful men nog inte lika ful som mig i min nya cykelhjälm). Införskaffade även en cykeldator billigt på Clas Ohlson men den har jag inte monterat ännu. När jag är ute och promenerar behöver jag lyssna på musik så då lånar jag Henriks MP3-spelare (det är bra att ge födelsedagspresenter man själv kan nyttja) och för att få rätt tempo på låtarna brukar jag använda BPM analyzer som är ett freewareprogram för att analysera BPM i musik. Det rekommenderas!

Trädgården har fått sig ett uppsving (ja det var ju oxå med på to-dolistan) 2 nya rabatter blev det bland annat och i en av dem satte jag mina svarta vallmo. Även i år verkar några av dem fått spunk och kom upp och såg ut som på bilden här till vänster. Otroligt vackra var de, synd bara att de inte står så längre. Skall ut i veckan och skörda fröna så att jag kan få ännu fler nästa år. Det var roligt att få plantera ut egen uppdrivna plantor. Trädgårdsarbete grundlade en snygg solbränna, i alla fall på de kroppsdelar som befunnit sig utanför kläderna.

Trots att det inte stod på den mentala listan över saker att göra så har jag satt igång med renoveringen av lilltoan. Igår blev väggarna mörturkos där inne istället för uringula som innan och nu skall bara resten fixas oxå. Det är kanska kul att måla och ännu roligare var det att se kaloriförbrukningen i Viktklubben efteråt :-) Förhoppningsvis kommer mosaiken jag valt nästa vecka och då kan ni få se lite bilder.

Sen har vi bytt fönster på ovanvåningen vilket nu har resulterat i att vi väntar och väntar på ett svar från Tiivi på hur det skall bli med ersättning för att de lyckades klanta till allt. Nyfikna på hela historien så skriv en kommentar så svarar jag.

Vi var även iväg på en liten semesterresa söderut, vi for ner till Vänersborg (ja bor man i Boden, Norrbotten så behöver man ju inte åka utomlands för att fara på semester söderöver :-) . Vi bodde hos min mormor och gjorde små utflykter till bland annat museijärnvägen i Anten och en tur till Liseberg vilket var uppskattat av barnen. Mindre roligt var väl att vara där nere. Känner allt mindre samhörighet med min släkt (förutom pappa som i alla fall hälsar på här uppe några gånger om året). På vägen hem lämnade vi Vincent hos sin farmor i Timrå där han stannade i en vecka. Och oj vilken lugn vecka jag hade hemma med bara ett barn.

På tal om barnen så har de denna sommar växt otroligt mycket båda två, Vincent kanske mest fysiskt, han växte ur alla sina brallor i storlek 104 så det blir till att köpa nytt och Herman har mognat och fått ett enormt ordföråd.


Jag har hunnit läsa några av de 10 böcker som låg i olästhögen:
Isjungfrun av Penelope Evans, en dålig bok som jag glatt skickade iväg BookCrossing för att slippa ha den i bokhyllan :-) Varför inte prova på BookCrossing du oxå, läs, registrera och släpp lös. Vemn vet kankse jag hittar en av dina böcker en dag.

Så gör man bara inte av Cathrine Heath, den här boken var lite smårolig. Köpte den för 5 kr på bibliotekets utförsäljning.

Ett förvridet sinne av Minette Walters, en av mina favoritförfattare har åter igen skrivit en riktigt bra bok. Denna rekommenderas varmt.

Botgörarna av Ian Rankin, Rankin var en ny bekantskap för mig och jag måste se om den förra boken om Kriminalkommissarie Rebus går att få tag på. Gillade denna bok, Rankin är precis som Walters bra på att beskriva karaktärerna och ge dem ett liv. Sånt gillar jag.

Sen följer jag sommarföljetongen i ComputerSweden Och fjättra Lilith i kedjor av Åsa Schwarz den rekommenderar jag också, kul läsning särskilt om man är inom IT-branchen själv. Skrattar igenkännande åt vissa karaktärer. Får sista delen på fredag, skall bli spännande att se om slutet är lika bra som resten.

Varför blir det alltid så att jag sätter upp en massa saker som skall göras på semestern och sen blir knappt något av det gjort? Vad har jag gjort istället, varför blev inte det som skulle göras ens påbörjat? Ja ja jag får väl ta nya tag nästa sommar :-) Resterna i skolarbetet får jag helt enkelt göra parallellt med examensarbetet.

Nu vräker regnet ner ute och jag ligger här med ont i halsen så min långpromenad och styrketräning blir inställd idag. Skall istället ta en kopp te med honung och en bit chokladapelsinkaka med nötter.

Summa summarum:

Bea i bättre skick än innan, huset lite tillfixat, ungarna halvglada och plånboken fattigare samt halva bokhögen avverkad.

Avslutar dagens text med länk till recept på kakan.



Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena! hur gick det med dina fönster? Vi har cokså en hel del problem efter att Tiivi strulat till det.

Béatrice Karjalainen sa...

TYvärr inget bra. Efter 1 år och 5 månader fick vi i alla fall ett råglasfönster till badrummet men resten skiter de i. Och eftersom vi försökte lösa tvisten på egen hand och det kom semestrar emellan mm så han de 6 månaderna man har på sig att gå till ARN ut. Jag trodde i min enfald att det var en viss tid efter att man verkligen själva försökt lösa tvinsten men det är från tvistens första dag.

Vill du diskutera saken kan du skicka mig ett mail på bea@ludd.luth.se

Anonym sa...

Hej Bea!
Intressant blogg du har här. Hittade hit genom mailet från Göteborgs Universitet till "oss" informatörer.
MVH/Ingrid