23 november 2005

+Brödfunderingar -Vettiga hälsningsmeddelanden

Som jag nämnt förut är jag med i Aftonbladets Viktklubb. Först var det för att få lite hjälp att gå ner i vikt och nu för att behålla vikten. I VK får man veckomenyer att följa om man vill. När man hamnat på en platå, har börjat gå upp igen och liknande så brukar man få som råd av VKsexperter att följa menyerna ett tag för att se om det hjälper. Det kan bli jäkligt kostsamt att följa det rådet och inte tala om trångt i frysen (och nu i jultider vill man ju ofta ha annat i sin frys).

Roade mig med att sammanställa det bröd jag skall äta enligt veckans meny:
2 grahamsskorpor
1 skiva formbröd
1 husman knäcke
1 skiva halvgrovt formbröd
1 skiva rågbröd
1 skiva grovt vete- och rågbröd
1 skiva Njuta (Pågen)
1 port rallarhalvor
1 skiva grovt lantbröd
1 st veteknäcke
1 skiva halvgrovt formbröd
1 st tekaka
2 skiva solrosbröd (enda brödet som dyker upp 2 dagar)
1 st veteskorpa
1 skiva italienskt lantbröd
40 gram hönökaka

Borde de inte se till att synka menyerna på något sätt istället för att slumpa ur databasen? För vem har denna mängd bröd hemma? Sen är det oroväckande mycket vitt bröd i menyförslagen oxå. Man kan ju tycka att de borde förslå hälsosam kost. Sen skall vi inte tala om hur arg nykteriskten Bea blir när hon får 1 glas vitt vin odl. som förslag i menyerna. Tur att jag gillar att laga mat och att jag inte behöver följa VKs recept.

Som jag skrev igår så var jag tvungen att starta om min Hålla nollan i VK och äntligen har startmeddelandet bytts ut men jag blev inget gladare av det nya:

Kul att du vill starta på ny kula! Det är alltså dags att ta nya, friska tag för att du ska kunna skapa den förändring du vill. Kom i ihåg att varje dag är början på resten av ditt liv och att det aldrig är för sent att leva hälsosammare. Kom igen - det här ska vi greja tillsammans!

Öhhh, ny kula?, friska tag?, hälsosammare liv? Här har jag ägnat 13 veckor tillsammans med VK för att ta mig från total soffpotatis (eller vad man nu skall kalla en som tillbringade typ 90% av sin vakna tid framför datorn) till att träna 6 dagar i veckan. Hela familjens kost är omlagd till GI-tänk och jag tänker på hur mycket jag stoppar i mig. Vad skall jag göra för att bli ännu mer hälsosam? Och vad är det för nytt jag skall börja med enligt VK?

Kan de inte anställa någon som kan det här med systemutveckling och kommunikation, någon som kan gå igenom programmet för att se över alla idiotiska grejer som finns där.

Inga kommentarer: