21 maj 2006

Nu behöver jag er hjälp!!

Jag driver www.parlplatsen.se helt ideellt betalar domännamnet ur egen ficka, lägger ner all tid gratis mm. Har under en längre tid funderat på att ta emot annonser på sidan och bara då pärlrelaterade annonser så klart. Men mitt största problem är att jag inte har en susning om vad jag skall ta för pris för annonser. Finns det någon som har en aning om vad annonspriser kan tänkas ligga på? Nu har jag börjat få förfrågningar om när man skall kunna få annonsera på Pärlplatsen så intresse finns ju i alla fall.

Har funderat lite på följande:

Jag har planer på att lägga annonser till höger om den högra menyn (men även till vänster om den vänstra om det blir många som nappar) samt att låta de som sponsrar/annonserar på Pärlplatsen få annan färg eller annan utmärkning på Affärersidan så att det tydligt syns att man är sponsor eller annonsör. Det kommer även längst ner på varje sida ges utrymme för annonser, dessa är då lite billigare eftersom de inte syns om inte besökaren scrollar längst ner på sidan. Blir det många som är intresserade kan det istället bli en annonsrulle som visar 5-6 banners åt gången och de ändras när sidan laddas om.

Väljer man att bli sponsor så får man sin banner i högermenyn under menykategori SPONSORER som kommer ligga där standardlänksknapparna ligger idag. Alla sponsorlänkar kommer även finnas på sidan "Tack till".

Sponsorbanner (120x60) och utmärkande i affärerlistan 800 kr/12 månader
Bara utmärkande i affärerlistan som annonsör: 100 kr/6 månader
Annonsbanner (120x60) 1 månad (ex. för någon specifik kampanj eller bara för att prova på) 75 kr.
Annonsbanner (120x60) & utmärkande i affärerlistan 300 kr/6 månader
Annonsbanner (120x120) & utmärkande i affärerlistan 500 kr/6 månader
Annonsbanner (140x350) & utmärkande i affärerlistan 750 kr/6 månader
Annonsbanner (120x60) längst ner & utmärkande i affärerlistan 200 kr/6 månader
Annonsbanner (120x120) längst ner & utmärkande i affärerlistan 300 kr/6 månader

Under de 6 månaderna kommer jag tillåta bannerbyte 2 ggr, bytena sker inom 2 dagar efter att bytet begärts.

Är det för mycket eller för lite? Är 6 månader i taget kanske för lång tid? Med ett CMS kan jag korta ner den tiden men med manuell hantering måste det vara hanterbart för mig oxå.

Lite info om sidan i sig:
Pärlplatsen har i snitt 350 unika besökare och 1200 sidvisningar per dag (ungefär det dubbla under vinterhalvåret) mestadelen kommer via googlesökningar på pärlor, köpa pärlor, billiga pärlor, tillverka smycken.

Funderar på att lyfta över hela Pärlplatsen till Mambo eller Joomla innan jag börjar med annonser för där finns enkelt stöd för sådant. Men när skall jag ha tid med det? Kanske får jag arbeta in ett manuellt sätt att hantera annonserna så länge om jag inte hittar någon trevlig lite plugin av något slag som kan hjälpa mig (vet du om någon så tipsa gärna).

6 kommentarer:

Anonym sa...

Google adsense är ju väldans populärt, vet dock inte om det ger ens några futtiga slantar för vanliga dödliga antal på träffar. Kika på
http://www.google.com/services/adsense_tour/

Béatrice Karjalainen sa...

Google Adsense är inte något bra alternativ eftersom man inte kan styra vilka annonser man får. JAg violl vara väldigt restrektiv i vilka som kan annonsera eftesom det på adsense annars komemr komma massa smyckesföretag mm och det är iten av intresse för Pärlplatsens läsare. Det skall bara vara sådana sp, de kan tänkas handla av.

Béatrice Karjalainen sa...

Men det kan ju vara värt att testa en vecka eller så för att se vad jag får för typ av annonser.

eatfrog sa...

Fixade just själv adsense, mest som ett test till att börja med. Fast å andra sidan är jag inte alls kräsen med vad det är för sorts reklam som hamnar där. Tänkte bara att det kanske droppar in några kronor om dagen, vore ju ett himla fint sätt att dryga ut studentbudgeten med. :-)

I samma veva startade jag bloggen jag planerat skitlänge på, nämligen systemvetarbloggen! ;-) Vad tycker du om min idé? Finns det tillräckligt stor målgrupp i sverige? Kanske jag bara slösar min tid. Intresserad av dina synpunkter hursomhelst: http://systemvetare.blogspot.com

Puma sa...

hej bea, kul blog! vad gäller pärlplatsen - om du själv ska sköta annonseringen (den administrativa biten) måste du inte ha eget bolag då och betala skatt på den summa du fakturerar för annonsen? eller gäller inte reklamskatten på nätet?

Béatrice Karjalainen sa...

Jag mar mailat skatteverket och frågat men har inte fått något svar (det har ju bara gått 4 måander). Men jag har Googlat lite och hittat info om att Reklamskatten inte gäller på Internet.
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=63&dtyp=i&rm=2005/06&nr=356
http://www.reklamskatt.com/minska-reklamskatten.htm
http://www.tu.se/article.do?article=8223&category=65

DÄremot ville jag från Skatteverket veta om jag bara tar upp intäkterna som inkomst elelr om det är något annat jag skall tänka på. Är det några speciella papper jag behöver fixa fram ex. skicka ut fakturor och så. Har dålig koll på hur man som privatperson gör för att fakturera företag. Måste jag skalla f-skattsedel eller nåt.

När det gäller Google och Tradedoubler så sköter i alla fall de skattebiten åt mig, då min inkomst från det räknas som skattepliktig inkomst och det är ju skönt att få det redovisat på ett lätt sätt. Var dock irriterande att när jag var arbetslös och ville börja lägga reklam på Pärlplatsen så fick jag itne det för då skulle jag tappa min a-kassa.