11 juni 2006

Jag måste baka

Millan tipsade om några kakor som lät goda och lätta att göra. Tipsade henne om mörkulor som är min absoluta småkakefavorit och när jag skulle googla fram mitt eget recept (det går ibland fortare att använda google än skriva in adresserna) så hittade jag en annan sida med recept på dem och där fanns ju en massa annat gott som bara måste prövas.

Kan ju dela med mig av recept på mörkulorna oxå så ni får prova dessa läckerheter.

Mörkulor (aka Älglortar)
Räcker till:
ca 20 st

Tillagningstid:
10-15 minuter + 12-14 timmar i ugnen

Ingredienser:
100 gr smör
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 dl vetemjöl

Tillagning:
Rör fettet mjukt och blanda i de andra ingredienserna. Forma degen till små kulor som läggs på smord plåt (man kan rulla degen till en korv och dela den i 20 delar för att få ungefär lika stora bitar). Grädda dem i mitten av ugnen i 50-75 grader i 2 timmar. Stäng av ugnen och låt plåten stå kvar i ugnen ca 12 timmar (brukar baka dem på kvällen så får plåten stå till morgonen).

Inga kommentarer: