24 juni 2006

Midsommar anno 2006

Igår var det midsommarafton och idag midsommardagen, dags för lite summering.

Midsommaraftonen började med sovmorgon och sen en hyfsat liten frukost eftersom det snart skulle bli sillunch ute i det gröna. Vi packade in oss i bilen och satte av mot Brändön och Brändö Hamn där vi skulle träffa våra vänner (barnens faddrar) och deras barn. Vi kom dit strax efter 11:30 och då var det redan hur mycket folk som helst och det kom bara mer och mer medan vi var där. Vädret var lite lagom lynnigt, ena stunden gassande sol nästa molning och lite kallt. Blåste rejält gjorde det.

Vi dukade upp picknickmaten, sill, kokt potatis, gräddfil, gräslök, sallad, tunnbröd, ostar samt korv med bröd till barnen. Till efterrätt hade vi med en Almondy Chokladmandeltårta och chokladbollar samt Nalle Puhkex till barnen men tårtan fick ligga kvar i väskan för vi var för mätta.

Barnen köpte lite lotter och drog upp påsar i fiskedammen sen dansade vi en gång runt midsommarstången efter dansen fick Vincent och Herman prova på att kasta bollar i hål och vann lite godis. Sen bar det av till Sunderbyn, där vi slappade och åt lite fruktsallad medan barne stojade omkring. Grillen slogs igång och barnen kollade på TV. Själv låg jag i hammocken och slumrade lite, var supertrött efter att ha sovit jättedåligt på natten, vaknade säkert 10 ggr av kramp i benen.

Vaknade till lagom till maten, grillad kyckling, jasmineris, sallad (jättegod på jordgubbar, babyspenat, oliver, röd lök och fetaost) och efteråt åt vi chokladtårtan.

Ungarna badade inomhus och sen blev det på med pyjamas och så kikade de lite på en film innan det ble dags för sängen, våra barn stannade kvar i Sunderbym och jag och Henrik for hem själva strax efter 8. Tanken var väl att vi skulle ha lite mysig hemmakväll för oss själva men min mage ville annorlunda, all maten och läsk under dagen gjorde att jag mådde pyton, magen var som en spärrballong så det var bara för mig att lägga mig i sängen och sova istället.

Morgonen idag trodde jag att detskulle bli lite mys men Henrik ville lite för tidigt 7:55 var inte tiden jag hade tänkt att vakna en barnfri morgon så jag sa att jag ville sova en stund till. hade ställt klockan på 9:15. Han surade till och klev upp och gick och satte sig i källaren. Sen lät han mig sova. Jag vaknade kl 10 och undrade varför min klocka inte hade ringt, det visade sig att Henrik stängt av den i omtänksamhet för att den inte skulle ringa den vanliga tiden (han borde ju sett på klockan att den tiden redan var passerad). Hörde hur det lät i köket och trodde först han höll på att duka fram frukost men jag hörde ingen tekokare. Ropade och undrade vad han gjorde, då satt han och åt frukost. Blev ledsen för jag trodde ju vi skulle ha lite myspys på morgonen och sa det till honom, då blev han sur och tyckte att jag skällde på honom för att jag hade sovit, han visste minsann att jag skulle ha blivit skitsur om han försökt väcka mig för att säga att det var frukost osv...

Jag behövde gå på toa, halkade på ett par kallingar som av någon anlednign låg i hallen, halkade nästan ner i spagat, föll framåt och skrapade upp båda knäna, bankade handleden i tröskeln till vardagsrummet så nu har jag ont ont. Ett helt menlöst gräl plus att jag slog mig, bra start på den barnfria morgonen. Men Henrik bad om ursäkt senare och vi både myste och åt frukost tillsammans. Sen på eftermiddagen hämtade jag hem barnen. Herman fick syn på mig och sa "Men mamma varför kommer du, du kan väl åka hem utan oss igen" jag tror de trivs hos sina faddrar.

Tanken var att Henrik skulle klippa gräset medan jag var borta men när jag kom hem satt han och spelade och inte ett grässtrå var klippt, så jag baxade ut klipparen själv och klippte alla gräsmattor, 2 timmar tog det. Nu har jag ont i händerna och skall ta och natta barnen och sen ta en promenad, har inte rört på mig sen i måndags, kommer nog inte komma upp i 500 p på motionsutmaningen och både Cecilia och Jan på jobbet ligger före mig denna månad hoppas nu de vinner presentkorten oxå :-)

Inga kommentarer: