31 juli 2006

Dagens smarrighet blev en banankaka

Bakade en banankaka tillsammans med barnen idag. Hade tänkt att följa receptet som var i senate Bättre Mat.

Upptäckte att receptet innehöll 4 ägg men så många hade jag inte hemma, hade bara 3. Sen hade jag 5 övermogna bananer att bli av med och receptet skulle bara ha 3 så snabbt ut på nätet för att leta efter annat recept. Tog första bästa som inte hade mer än 3 ägg det blev http://www.recept.org/Banankaka.html perfekt det skulle dessutom vara 4 bananer i så nu har jag bara en övermogen kvar. Men när jag skulle ta fram mjölken som skulle vara i upptäckte jag att den var uppdrucken under lunchen här hemma, men filmjölk fanns och det brukar man ju ha i mjuk pepparkaka så det fungerar nog.

Det skulle vara 100 g valnötter i men se jag hade visst bara 50 g hemma så det fick bli 50 g hackad mandel oxå.

Men slutresultatet blev riktigt gott (fast den brände lite i botten men det gick att skära bort) så jag kan rekommendera banankaka med mörk choklad (100g) och valnötter i. Den blev riktigt saftig och god.

Banankaka med valnötter och choklad
4 Bananer
2 dl Socker (gärna ljust muscovadosocker)
100 g Smör
3 Ägg
5 dl Vetemjöl
2 tsk Bakpulver
1/2 tsk Salt
1 dl Filmjölk
100 g mörk choklad
100 g valnötter (eller 50 g valnötter och 50 g mandel)

Sätt ugnen på 175°. Smörj en rund form, ca 24 cm i diameter till 8 bitar, och strö den med mjöl.

Rör smör och socker luftigt.

Rör i äggen och mosa sedan bananerna väl och rör i dem i smeten.

Blanda mjöl, bakpulver och salt. Rör ner blandningen i smeten tillsammans med filmjölken.

Hacka chokladen och nötterna.

Rör ner chokladen och nötterna.

Häll smeten i formen.

Grädda kakan mitt i ugnen 40-45 minuter.

Låt den kallna, sikta ev över lite florsocker och skär den i tårtbitar

Inga kommentarer: