31 juli 2006

Vad är hon för en feminist?

Idag slog jag på TV:n på kvällen och det var något program från (eller reklam för) UR. De stoppade några kvinnor som var ute och promenerade med barnvagn och frågade dem om hur de fördelade det "icke avlönade" arbetet hemma. Hon som blev tillfrågad såg ut som ett frågetecken och då bad intervjuaren feministen vars namn jag glömde bort förklara vad som menades med "icke avlönade" arbetet hemma och hon förtydligade det som handla(tror jag det var), städa och diska. Kvinnan svarade då att hon handlade medan mannen stod för städa och diska då frågade feministen vem som lagade mat, kvinnan svarade då att det gjorde hon men det gjorde inget för hon gillade att laga mat.

Men varför tog feministen bara upp de traditionella kvinnliga arbetsuppgifterna i hemmet? Är det inte lika intressant hur de fördelar saker som att måla, tapetsera, tvätta bilen, byta däck, snickra hyllor mm. Om man skall dela på det icke avlönade arbetet skall det väl gälla alla sådana uppgifter eller?

2 kommentarer:

Brazilian Linda sa...

Först: jag tycker du ser snygg ut i kjolen, har man snygga ben; varför dölja dem? Och kom igen nu, du e ju bara 33, inte 63.. hade väl vart lite skillnad om du haft tjocka ben m celluliter etc.. Äh, jag tycker absolut man ska klä sig mer ungdomligt om man kan, på ett bra sätt.
Att rida på islandshästar och grilla o vaska guld låter ju jättehärligt! Avis :)

Banankaka, jag gör inte banankaka så mkt, tycker det är gott men föredrar att göra andra kakaor. Skrev dock en radda om vad man kan göra med banan häromdan på bloggen, bananpudding t.ex ? :)

Och det där med jämställdhet, jag blir knäpp på det ibland, för här så gör kvinnan det mesta och mannen ligger på soffan elelr går till baren. Inte i mitt hus! Visst jag städar osv mer än min man men sdan så är jag ju hemma mer också. Men har får göra sin del... hans mamma däremot har passat upp på sin man i över 30 år nu.. suck... :) Ja bara det fungerar för en själv så...
ha det bra!/Linda

eatfrog sa...

Saken är ju den att männen TYCKER OM att snickra och byta däck. Det är klar t att dom tycker om det, jajjemän. Då kan man ju inte räkna det ens som arbete. ;-)

Nåja, det är väl så vissa feminister tänker iaf. Eller så att män är ansvariga för allt ont som hänt sen adam och eva, och bör därför straffas på alla sätt som är möjliga.