18 augusti 2006

Dags för lite myspys ikväll

Idag får ungarna åka i säng hyfsat tidigt och sen skall jag och gubben mysa lite. Har köpt räkor, ostar, kex och skall vispa ihop en aioli och en guacamole att ha till. Troligtvis ser vi på Charlie and the Chocolate Factory som ligger på min att-se-lista för det var verkligen inget bra på tv idag.

Funderar på om jag skall testa att baka mangopajen men med hallon istället, undra om det går eller så struntar jag i att chansa och äter hallonen som de är med massa chokladglass istället, GB Carte d'Or Light Choklad är bara såååå god.

Här kommer i alla fall receptet på min aioli och guacamole resten behövs nog inga recept på :-)

Aioli
Räcker till en 8-10 rostbröd
Du behöver:
3-4 pressade vitlöksklyftor
1-2 äggula
1/2-1 dl matolja
1 kryddmått salt
vitpeppar
några droppar vinäger eller citron

Gör så här:
Pressa vitlöksklyftorna och lägg i äggulan.
Rör ihop.
Sätt sedan till oljan, först droppvis, sedan i
en fin stråle under ständig omrörning, sluta när du har den konsistens du vill ha.

Smaksätt med salt, peppar och vinäger eller citron. Sen kan du även smaksätta ytterligare med ex. chili, basilika, paprikakrydda etc.

Lättast går det om man har en mixer men går även bra om man är snabb vispare och har någon som kan hälla åt en.

Viktigt är att se till att råvarorna har samma temperatur innan man börjar, jag brukar ställa fram ägg någon timme innan jag skall börja.

Fick tipset om att mosa 1-2 kalla kokta potatisar innan man mosar vitlöken det minskar mängden olja till bara några matskedar. Får testas någon gång när jag har kokt potatis i kylen.

Guacamolen är minst lika enkel:

Guacamole
2 mogna avocado
2 vitlöksklyftor
en skvätt lime
lite finhackad chili
och ibland lite finhackad koriander
salt

Mosa ihop till lagom konsistens.

Fick tipset om att lägga en avokadokärna i guckan om den inte skall serveras direkt, då skall den tydligen inte bli brun.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: