02 augusti 2006

Ut med det gamla och in med det nya

Igår köpte jag mig en ny cykel, den jag hade innan köpte jag begagnat förra hösten men den var ett snäpp för liten så jag fick alltid ont i ryggen av att cykla på den. I friskvårdsutmaningen som pågick på jobbet under våren fick jag ihop 3000 kr i presentkort på Intersport, 1000 kr gick till ett par nya skor att ha på gymmet men 2000 kunde jag igår spendera på en cykel (så jag behövde bara lägga 1900 ur egen ficka). Det blev en Nakamura (Intersports eget märke), 28 växlar och knallblå i färgen. Den är jätteskön att cykla på och vi kommer nog ta många långa turer (skall ut på den första ikväll hade jag tänkt). Bara så irriterande att när man köper en ny cykel idag är den inte ens utrustad med det lagen kräver, dvs reflexer och lampor så det var jag ju givetvis tvungen att köpa till och de hade de inte inne på Intersport så jag var tvungen att fara till Bodens Cykel och Mek och införskaffa de sakerna men den jädras bakreflexen skall fästas på en pakethållare och någon sådan hade jag ju heller inte så det måste jag fara dit idag och köpa (de hade inga i butiken igår).

Så nu är den fula cerice cykeln till salu för några hundralappar, gav 950 kr för den och har bytt sadel, innerslangar mm. så jag kan nog kankse få 500 för den i alla fall eller vad tror ni?

På samma tema, så har jag nu hittat vad jag vill ha för hallmöbler. Svängde in på Bodenmöbler idag och hittade en hatthylla, skohylla, krokar och en bänk som skulle passa perfekt i vår hall men först måste jag bli av med den fula gröna väggen (vem kom på idén att sätta en galonvägg i hallen ditnitad med stora kopparnitar?) och helst byta ut entréns kakel.

Skulle vilja ha väggarna i en vit färg som är lite bruten i grått, den gröna väggen i någon tapet mönstrad i någon mörkgrå färg eller en riktigt mörkgrå tapet. Klinkern skulle kunna få gå i grå toner den med och sen ett draperi framför skoskåpet i liknande färger. Kanske kan man passa på att lägga golvvärme under klinkern samtidigt?

Den här panellängden skulle kanske passa framför skoskåpet: http://www.ikea.com/PIAimages/46103_PE142760_S4.jpg

Någon av dessa tapeter på väggen som nu är grön vore kul:
http://www.eco.se/guide/images/rendered/63766901/582458045804158011_st.jpg
http://www.eco.se/guide/images/rendered/63766901/582358045804158011_st.jpg
http://www.eco.se/guide/images/rendered/63766901/582358045804158011_st.jpg (fast jag vill ju ha den röda sådana som fondvägg ivardagsrummet)
http://www.eco.se/guide/images/rendered/63766920/593158045804158011_st.jpg gillade jag men den kanske man tröttnar fort på?

Nu börjar det dock bli lite många idéer och drömmar så jag måste ta ett rum i taget, först måste köket och lilltoan bli klart (skall måla tak och element där idag samt se om sambon kan skriva upp hyllan och toarullshållaren, sen måste jag köpa en matta och lägga in samt fixa en spegel och en lampa), sen får jag ta itu med gillestugan eller hallen, sen sovrummet och vardagsrummet (bara jag får tag på en snickare och en målare) och sist får det bli arbetsrummet. Men arbetsrummet och gillestugan skall eventuellt få sina golv slipade snart och då vore det ju smart att göra klart resten av de rummen med en gång. Helst av allt skulle jag bara vilja ringa en entrepenörsfirma och säga, skicka hit lite folk, fixa allt på en gång men det går ju inte tyvärr.

Inga kommentarer: