15 december 2006

Vem gjorde Bonniers undersökning?

Idag fick jag ett brev från Bonniers som ville att jag skulle ingå i deras läsarpanel. Och eftersom jag satt på jobbet och hade det lite halvtrist så klickade jag mig vidare till deras undersökning (som skulle ge dem lite uppfattning om vem jag är). Det var en massa frågor där jag bland annat skulle ange lite intressen, vad jag hade hemma, vilka tidningar jag läste och så vidare.

En fråga handlade om vilka teknikpryttlar jag hade och då hade de listat:
Internet
ADSL/Bredband
DVD-spelare
DVD-brännare
MP3-spelare
Digitalkamera
mm


Vem fasiken har Internet hemma? Blir inte det ganska trångt? När vill de att man skall svara Internet?

Sen i en av intressefrågorna så skulle jag ranka 1-5 hur intressant jag tyckte ämnet var, det var lite av allt möjligt men dessa två undrar jag hur jag skall särskilja:
Vetenskap/Naturvetenskap
Vetenskap

Hur tolkar de svaret om jag på första sätter 1 och på andra 5? Är jag intreserad av naturvetenskap då men inte av vetenskap?

I samma fråga förekom valet Mat/Konst hur sjuttsingen kan man slå ihop de två valen? Jag är matintresserad men inte ett dugg konstintresserad, skall jag sätta en 3:a då?

Sen på slutsidan så var det stavfel och en del meningar stod på norska/danska, hur seriöst ser det ut på en skala.

Var ju tvungen att nu kolla upp vilka klåparna var och det är visst Ramböll Management i Danmark.

Jag hatar slarviga enkäter. Vad kan de få ut av sådana? Inte undra på att statistik ofta är helt snedvriden.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: