14 januari 2007

Hittade en ny bra blogg

Äta bör man annars dör man. Hon publicerar en massa goda recept och bäst av allt de är kaloriberäknade. Hade jag fått fett/kolhydrat och protein oxå hade det varit perfekt. Men man kan ju inte få allt ;-)

Har man noll fantasi vad familjen skall äta i veckan så har hon även veckomenyer med recept. Veckmomeny nummer 10 tror jag jag får ta och köra nästnästa vecka.

På tal om mat bakade jag en banankaka idag, banankaka är alltid mumsigt. Idag testade jag ett nytt recept:

Banankaka
16 små bitar eller 8 stora bitar

4 Bananer; medelstora
2 dl Socker
100 g Smör
3 Ägg
5 dl Vetemjöl
2 ts Bakpulver
1/2 ts Salt
1 dl Mjölk

Sätt ugnen på 175°. Smörj en rund form, ca 24 cm i diameter till 8 bitar, och strö den med mjöl Rör smör och socker ljust och luftigt. Rör i äggen och mosa sedan bananerna väl och rör i dem i smeten. Blanda mjöl, bakpulver och salt. Rör ner blandningen i smeten tillsammans med mjölken. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen 40-45 minuter. Låt den kallna, sikta ev över lite florsocker och skär den i tårtbitar.

Hittade en bit (100g) mörk choklad som jag krossade och hällde i smeten.

Eftersom jag matade in receptet i VK kan ni här få kaloriberäkningen (beräknat på 16 bitar):
1 portion = 192 kcal
och eftersom VK har blivit så jäkla kasst kan man inte längre få ut p, k, f i gram utan man får det i E% vilket inte säger så mycket.


Nu skall jag sätta på en kopp te och ta mig en bit, det förtjänar jag efter ett hårt PSI-pass idag.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: