20 februari 2007

Ingen mer sommarrea, sommarläsning eller sommarklänning?

SR har enligt Expressen sökt varumärkesskydd på ordet sommar. De skriver
Om ansökan träder i kraft den 2 april innebär det alltså att ingen annan än Sveriges Radio kan använda namnet "Sommar" i samband med radioprogram, cd-skivor och trycksaker.

Gäller de alla (kommersiella) trycksaker? Kommer vi inte längre kunna se ord som sommarrea, sommarläsning och sommarklänning i skyltfönstren eller i reklambladen?

Och hur gör ex. Waxholmsteatern som har sommarteater eller Skansens Sommar på Skansen? Kommer de inte få ha trycksaker som gör reklam för sin verksamhet om de inte lyckas övertyga PRV om att de minst har lika rätt till ordet sommar som SR har.

Eller är det bara ordet sommar fristående som de kommer ha invändningar mot och så länge man inte särskriver ovan nämnda ord klarar man sig? Eller skall man nagelfara det Expressen skriver "i samband med radioprogram, cd-skivor och trycksaker." Eftersom de valt ett litet och där är det då bara radioprogram eller trycksaker i samband med cd-skivor som inte är tillåtna att marknadsföra med ordet sommar? Och vad gäller då för ex. DVD-skivor?

Hur ofta har ni sett någon rida på SRs framgång med "Sommar"? Jag kan själv inte komma på ett enda exempel.

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Situation Stockholm använde signaturmelodin samt formatet i en radioreklam under förra året...

Anonym sa...

Det där med varumärkesskydd är rätt snårigt.

Men jag tror som anonymous. Det gäller i exemplet "sommar", att man inte får använda det som "produktnamn" i liknande form, som SR gör.

Alla sammansättningar kan användas. Du kan också utbrista "Äntligen sommar" utan att bli haffad av polisen.

Anonym sa...

Läsvärt från en annan Karjalainen:
http://roomservice.blogg.se/

Anonym sa...

Gud vad roligt att du hittade till min blogg Beatrice.... ja nu ser jag, du fick ett tips där.... oj, historiens vingslag... tänka sig...

Kram
Helena