02 mars 2007

Läbarhetsindex (LIX) säger att jag är lättläst

Efter tips från Sigge på bloggvärldsbloggen testade jag att ta 3 av mina lite längre senaste blogginlägg och analysera dem i LIX-analysatorn.
  • En konstig dag - 35
  • Twingly? - 38
  • Var tog mitt boktorn vägen? - 35

Mina 3 kortare senaste inlägg fick:
  • Dags att åka på mässa igen - 24
  • Yoggi Yangster - mer frukt och mindre socker och våldsam - 23
  • Ok ge mig era bästa tips - 25
Testade även för skojs skull det längsta inlägg jag skrivit Är jag en jämställd förälder? och även det var lättläst med 38 i index.

Tolkning
<30Mycket lättläst, barnböcker
30 - 40Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar
40 - 50Medelsvår, normal tidningstext
50 - 60Svår, normalt värde för officiella texter
> 60Mycket svår, byråkratsvenska


Så enligt LIX skriver jag lättläst så nu kan ni i alla fall inte skylla på att jag skriver krångliga texter som orsak till att ni inte läser det jag plitar ner ;-)

Andra bloggar om: , ,

Uppdatering: Lixräknaren finns nu på http://www.lix.se/index.php

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser. Är bara hopplöst dåligt på att kommentera.

Ankan sa...

Kul tips med LIX-räknaren. Jag befann mig också på den lättlästa skalan, med några få undantag. Ska erkänna att jag tyckte det var lite jobbigt när ett inlägg hamnade på barnstadiet. Inte för att jag vill vara "svår" utan enbart vuxen :-)

Béatrice Karjalainen sa...

Nette: Du kommenterar ju ofta mer direkt via ICQ:n.

Egentligen syftade jag mer på alla de som man ser i statistiken som är inne ca 1 sekund.

Ankan: Nä vara på barstadiet vill man ju inte och inte heller allt för svår. Jag nöjer mig med att vara lättläst, som "En bok för alla" :-)