13 april 2007

Länktåget passerade förbi

Jag har väldigt svårt för kedjebrevsliknande grejer oavsett om det är en Herman (vänskapskakan ni vet), ett lyckobrev, ett mailuppror, en utmaning, tävling där man måste lämna 3-5 mailadresser till andra eller en länklista.

så när Millan skickade länktåget i min riktning för en evighet sedan lät jag inte tåget stanna vid stationen Beas tankar, åsikter och funderingar. Varför, jo för jag ser ingen anledning att länka till en massa bloggar jag inte har någon anknytning till själv och inte ids jag kolla igenom alla bloggar i listan (fast nu var ju inte hennes lista så lång) för att se att de länkarna är sådana jag kan stå för att de finns i min blogg och dessutom kan bloggar vars innehåll jag inte alls kan stå för få stor spridning vilket de kanske inte förtjänar. Men å andra sidan hur många har verkligen klickat igenom de där listorna i jakt på något nytt att läsa? Vad gäller min egen blogg så hoppas jag att de som läser här länkar när de tycker jag skrivit något intressant, lägger till mig i sina bloggrullor etc. det är betydligt bättre marknadsföring.

Har sett att många verkar ha hoppat på tåget men plötsligt verkar det som det blivit lite svårare framkomlighet i bloggosfären, varför jo Mickey J Barcyk skrev en kommentar i Ord av Jerrys blogg när han hade hoppat på tåget och denna postning spreds sig. Mickey skrev:
Dessa listor skapas av SEO-nördar (sökmotoroptimerare) och de är egentligen de anda personerna som vinner på det här då de får skitmånga länkar till sig som annars ingen skulle givit dem.

SEO-nördarna åker snålskjuts på andra människors okunskap och det är synd att godhjärtade människor ska behöva bli avstängda från google pga av en sån grej.

Enligt Google är såna spamlistor förbjudna eftersom man försöker lura systemet om att ens sida är mer värdefull (länkar ger poäng) än vad den egentligen är.

Se där vilken tur att jag inte stod och vinkade vid stationen och stannade tåget för att fylla på det med 3 av mina favoriter.


Hur resonerar ni?

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick chansen, med stod också över. De där tågen är långa nog nu...

Béatrice Karjalainen sa...

Vi verkar båda ha sluppit att åka vidare i tåget med andra ord. Kikade in hos den tredje som var tillagd samtidigt som oss och ingen av oss skickade tåget vidare.

Anonym sa...

Ja, nu ser jag att jag har ju fått en fråga av Millan redan den 15 mars (samtidigt som dig) Jag måste ha missat, eller glömt det...
Jag fick en fråga av En liten AnCa nu i veckan också.