06 maj 2007

Visnings-/Klickjakten

Jag driver själv en webbplats som tappert försöker bli ett community så småningom, just nu är det väl mest forum/galleri som har den karaktären men så småningom kommer det bli fler användarskrivna artiklar mm på Pärlplatsen. Som jag har skrivit om här i bloggen ett flertal gånger så har jag annonser på Pärlplatsen, dels är jag med i Google AdSense och dels köper Pärlputiker annonsplatser direkt av mig. Google Adsense får jag betalt för per klick (och jag drar faktiskt in hyfsat med pengar på det med tanke på att det inte kräver någon arbetsinsats från mig) och de andra annoonsplatserna betalar butikerna en fast avgift för. Jag försöker ha annonserna där de syns bra för användarna men inte stör dem allt för mycket, jag har tillfrågat användarna ett flertal gånger om placeringar och storlekar mm. Vi är rörande överens om att animerade annonser går fetbort.

Nu ett kast till ett annat community, ett där jag häckat sen jag fick veta att jag var gravid i juni 2000 (och för er nu som börjar räkna så hade jag inte en mastodontgraviditet på 11 månader med Vincent utan jag fick ett missfall). Först hette communityt föräldraNätet (fN), sen blev det allt för föräldrar (aff). Webbplatsen är annonsfinansierad plus att man kan bli betalande familjemedlem. Som betalande familjemedlem slipper man bland annat annonser när man är inne på snack (deras forum). Detta är nästan ett måste (eller ha någon reklamrensare installerad) för de har ofta flertalet animerade banners samtidigt (på startsidan är det 4 st just nu och i snack 3 st) och då är det omöjligt att koncentrera sig på texten. Jag är glad att min firefox rensar bort de i snack åt mig.

Många användare använder bara snack, känner inte många som brukar använda startsidan och läsa några av artiklarna där utan man har lagt ett bokmärke på snack och går direkt dit. Det är på startsidan den mesta reklamen är så många hoppar helt enkelt förbi denna.

Min gissning är att allt för många struntar i startsidan och allt färre klickar på annonserna vilket har fått redaktionen på aff att fundera på hur de skall läsa detta dilemma. För utan klick på annonserna, inga pengar.

Då kom de på den brilljanta idén att var tredje dag man kommer in på webbplatsen utan att ha passerat startsidan så blir man helt enkelt skickad till startsidan så fort man klickar på något. Exempel:
Jag vill kolla om mitt senaste inlägg på Order Är Fritt fått något svar då går jag självklart direkt till: http://www.alltforforaldrar.se/snack2/forumdisplay.php?f=64 men om jag kommit in den vägen och det gått 3 dagar sedan jag senast var på Startsidan så skickas jag dit. (Detta enligt information från en av värdarna i forumet och man får väl hoppas de blivit informerade).

Startsidan måste jag sedan trassla mig ner genom menyer till Order Är Fritt för att kunna läsa det jag ville läsa. Som användare blir jag ju frutansvärt frustrerad när jag inte hamnar där jag tänkt efter att ha valt ett bokmärke/skrivit in adressen i webbläsaren. Jag får heller ingen info om att jag kommer förflyttas till Startsidan. Det finns överhuvudtaget ingen info på webbplatsen om detta, har kikat bland nyheterna, infon och där de berättar om hur de använder cookies (för jag antar att de sätter en cookie hos mig för att hålla ordning på detta) men nada info funnen. Denna metod för att få oss att se annonserna är för mig helt oförståelig för det enda som händer är att jag blir irriterad, jag tittar inte ens åt annonserna utan letar förtvivlat efter länkarna till dit jag skulle och de annonser jag råkar se under den tiden förknippar jag med ilska och frustration. Som annonsör skulle jag nog inte vilja att mina produkter förknippas med detta.

Åter igen verkar aff inte haft någon som helst tanke på sina användare när de infört nya funktioner. Om de nu måste till med sådana här drastiska metoder varför inte informera om det då.

Till saken hör att de har en bugg i hanteringen av detta som gör att när man klickar på en länk för att läsa ett inlägg så kan man lite slumpmässigt få upp startsidan i ramen där inlägget skulle hamnat och så måste man klicka på länken en gång till. Fruktansvärt irriterande.

Jag tror knappast aff får mer intäkter från annonserna på detta sätt, snarare tvärt om. För jag är inte den enda som reagerat över detta och många börjar först tro att det är strul på deras dator. Hur har aff resonerat? Någon som tror att detta är en effektiv metod (för att få in mer annonsintäkter alltså)?

Jag lovar att aldrig bli så pengakåt att annonserna går ut över mina medlemmar på Pärlplatsen.



Andra bloggar om: , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så himla skruvat! Det låter ju inte klokt - det hamnar i min avdelning "Hur tänkte man då?"
Så kortsiktigt tänk - usch jag blir bara arg när jag läser det.

Anonym sa...

Vilken tur att jag läser din blogg.
Jag trodde att det var ett tekniskt fel (klantiga programmerare).
Tack för upplysningen. Då ska jag välja enklaste vägen att inte irritera mig mer på det - inte besöka den siten.

Anonym sa...

Men det är värre än så. Jag går alltid in via startsidan när jag ska besöka Snack och lämnar för det mesta Snack öppet i ett fönster när jag går ifrån dator. Ändå händer det titt som tätt att jag blir omdirigerad till Startsidan när jag kommer tillbaka efter några timmar och vill kolla efter nya inlägg i det redan öppna fönstret. Knäppt och irriterande.

Béatrice Karjalainen sa...

Eva: Ja nu när du säger det så har det hänt mig ett flertal gånger det oxå. Men de senaste gångerna har jagbara fått upp Startsidan i inläggsrutan.

Irriterande som attan.

Anonym sa...

Ahaa, är det därför! Jag som trodde att jag - i mitt amningsmos - helt enkelt inte klickade där jag trodde mig göra det...

Nå, inte tjänar de så mycket på mig inte för jag lyckas ignorera annonserna mesta tiden. Utom när lilla O upptäckte annonsen från WWF och TV4 om de utrotningshotade djuren: den tittade vi länge på eftersom orangutangen lekte tittut med henne. :-)