04 juli 2007

GPS:en hittade hem


Kom ut från Elgiganten med en Garmin Nüvi 200 och ett DVD-kit till ungarna att ha i bilen. Tog upp GPS:en ur förpackningen, monterade ihop stället och stoppade in strömsladden några tryckningar senare var den beredd att guida mig hem vilket den nästan gjorde med bravur. Den klarade hela vägen fram till ICA-rondellen där tyckte den att jag skulle ta första höger i rondellen men då åker man in på ICAs parkering(som förvisso oxå går att köra hem till mig men det var inte den vägen som visades på kartan). Såg att Norra Sunderbyvägen inte heller fanns utsatt på kartan, tur att man hittar dit själv :-)

Nu får vi se hur den beter sig på semestern återkommer med mer utförlig recension sen. Trevligt är i alla fall att den är så pass liten att den faktiskt går att ha i handen/väskan när man inte har den i bilen. Måste nog köpa till en nätadapterladdare oxå för nu har jag bara 12V laddare.

Nu har jag registrerat den på Garmins webbplats och då slog det mig att nu kan ju jag oxå syssla med lite geocaching, kanske kan jag kika på vad Dr. Peppar har skrivit i ämnet. Får kika om jag hittar några cache på vägen nu i sommar. Måste bara hitta på något att lämna oxå. Ungarna skulle nog tycka det var kul att "leta skatter".


Min pappa har oxå en Nüvi och han sa att det skall gå att ladda ner fartkamerapositioner för Sverige och Finland men när jag kikar på Garmins sida finns inte de länderna med. Mysko. Men medan jag skrev detta kom det från en arbetskamrat:
Tanka hem Garmin POI Loader från Garmins hemsida. Tanka sedan ned

http://www.poidatabase.se/Datafiler/Hastighetskameror.gpx

och lägg in dem i GPS'en... då varnar den för fartkameror.

http://www.poidatabase.se/

Så då är det väl bara att fixa det för Sverige i alla fall, Finland blir väl att leta lite efter :-)

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: