26 juli 2007

Konsten att vara snäll

Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn är en intressant bok som handlar om vad äkta snällhet är. Jag tycker Einhorn sammanfattar det bra med Desmond Tutus ord (från Ingen framtid utan förlåtelse) då han försöker förklara det Sydafrikanska uttrycket Ubuntu
Då man är generös, gästvänlig, vänlig, omtänksam och medlidsam... En person med ubuntu är öppen och tillgänglig för andra, bejakar andra, känner sig inte hotad av att andra är duktiga och goda, för han eller hon har en inre säkerhet som beror på att han eller hon hör hemma i ett större sammanhang.
Precis så är det väl varenda människa vill vara? Snällhet har idag en negativ klang, det förknippas med att vara vek och svag och Einhorn försöker att återupprätta ordets betydelse som något fint/gott och något vi alla vinner på.

Boken är ganska tunn och hade kunnat vara aningen tunnare till och med då den innehåller många upprepningar, men vissa saker kanske tål att bankas in. Dock innehåller boken många självklarheter, saker som nog de flesta människor med någon form av etisk och sympatisk känsla redan har funderat på. Einhorn tar upp snällheten och hur människan/sammhället ser på det utifrån olika synvinklar så som biologin (Darwinismen), sociologin, psykologin och religionen (ett flertal olika). Han refererar till både sitt eget liv men även ett urval av forskningsrapporter och försök. Många av dem är dock gammal skåpmat för en som mig som pluggat en massa psykologi men det kan ändå vara intressant att sätta dem i ett annat sammanhang.

Ibland känns boken lite naiv, allt går att övervinna med snällhet i längden. Så kanske det är men så ser inte samhället ut och det kan nog vara svårt att som den kinesiska bonden alltid se allt som en framgång i ett längre perspektiv även om man för tillfället upplever en motgång.

De som redan är relativt insatta i hur man borde vara får mest en bekräftelse på att de tänker rätt, de som behöver läsa en bok av denna sort är tyvärr de som aldrig kommer sätta sig ner med den.

Boken beskriver en idealvärld som jag tror alla skulle vilja ha men hur når vi dit? Man får några tips i boken på hur man själv kan bidra och boken fungerar som en bra tankeställare och jag får med mig några citat jag kommer att bära med mig.

Boken får 3,5 pepparkakor i betyg.

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har funderat på att läsa den boken. Kanske man borde skriva upp den på attläsalistan.