11 augusti 2007

Lite nostalgimusik....

Sitter och lyssnar på lite powerballader och det är något visst med dem. Många av dem är så förknippade med starka minnen. Kvällen på dansstället när man hade fått med sig någon man var intresserad av upp på dansgolvet och plötsligt avbröts den snabba musiken av en tryckare, man var lite villrådig skulle vi fortsätta eller gå ifrån dansgolvet. Lyckokänslan när man kände den andres armar om sig, fick lägga huvudet mot axeln och bara flyta med i musiken. Men givetvis finns det många sorgliga minnen oxå eftersom powerballader ofta blev en tröst när kärleken inte fanns där längre.

En som jag fortfarande älskar men blir så oerhört ledsen av att höra är Total Eclipse of the Heart av Bonnie Tyler och nu på sista tiden spelas ju Hearts gamla Alone på radio men nu med Anders Johansson istället. Den får mig oxå att rysa. Några andra exempel är:

When the Children Cry med White Lion, Still Loving You med Scorpions och lika så deras Send me an Angel och My oh My med Slade (På tal om Slade hade jag helt glömt bort denna gamla dängan- Run Runaway snacka om nostalgi och jag ramlade helt plötsligt över en annan låt som är nostalgi utan att ge mig tårar utan får mig bara att vilja gå ut och dansa för dans är rena "Poison" och förgiftar mig med sorgsna tankar men jag skall inte bli ledsen idag, jag skall inte....).

Och en av de som verkligen får mig att gråta är Purlpe Rain (måste nog ta och se filmen för typ hundrade gången någon dag).

Nä men nu skall jag klura ut vilka 5 nostalgilåtar jag skall ha med på Affs musikträff, 5 låtar av 5 artister. Svårt svårt. Helst hade jag ju velat ta med mig 5 mixar av Strangelove men det får jag ju inte :-(

Så först lutade det åt en Strangelove, troligtvis i Blind mix som är över 6 minuter lång, något med Lars Winnerbäck (kanske långsamma versionen av Kom ihåg mig men den är ju inte vidare party dock, hmm...), Nitzer Ebb (blir nog Family Man eller Fun to be had för den är en skön partylåt men det är även I give to you och Join in the Chant), Kent (något från V&A) och sen hade jag ju tänkt ta med någon Peter LeMarc men då hotar Kicki att börja röka chokladcigg bara för att slippa undan i 3-4 minuter).

Men jag skippar nog Kent och Winnerbäck samt LeMarc och går på helt Beasynthnostalgi. Rotade bland mina gamla blandband (de som det står div synth eller blandad synth på :-) nere i källaren och hittade godbitar som:
Front 242 - Headhunter
Yazoo - Bring your love down (Didn't I) eller skall jag ta klassikern Don't Go?
Cure - Lullaby
The neon judgement - Kid Shyleen
Psyche - Unveiling the secret
Joy Division - Tear us apart
The Invincible Spirit - Push! och deras Make a Device

Usch nu blev det svårt att välja. Vad skulle ni ta?

Efterlysning I:
Jag har ett minne av en låt som hette Jesus Collects eller Ashes to Ashes, låten gick något i stil med "Ashes to Ashes, Dust to Dust Jesus Collects..." och jag har haft den på ett kassettband som verkar vara puts väck och jag minns inte gruppen. Det måste varit i början på 90-talet någon gång ett ganska litet band tror jag. Såg dem spela på Kåren i Göteborg tror jag men det kan ha varit att jag köpte bandet där oxå. Snälla är det någon som vet?

Efterlysning II:
När jag ändå efterlyser musik är det någon som sitter på en gammal kopia av Close to Natures demokassett med bland annat Charlotte, The Clown och Rain? Sångare var Björn Stein. Mitt kasettband var i många år mitt ”åkabilband” men en dag bestämde sig kasettbandspelaren för att den var urless på bandet och käkade upp det. Jag älskade de låtarna och nu verkar de vara omöjliga att få tag på, funderade till och med på att ringa till en av killarna i bandets föräldrar som bor kvar i THN och fråga om inte det kunde tänkas ha någon gammal kasett liggandes :-)

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Ashes to ashes är en låt med David Bowie! Så det verkar som att det där är en mix av två låtar eller så? Jag skulle köra på originalet med Bowie - underbar låt!!!!! Vi hörs vidare om låtar till festen.

Béatrice Karjalainen sa...

Nä det är inte Bowies låt jag var på jakt efter utan låtern Jesus Collects med Moussolini Headkick. Rätt så stor skillnad på de låtarna :-)

Det finns en låt av Apotygma Berzerk som oxå heter Ashes to Ashes.

Rolf sa...

Maila Close to nature och fråga? Med lite tur kanske de kan ordna fram mp3or av låtarna. :-)

Béatrice Karjalainen sa...

Redan provat att maila på adressen som angavs. Bandet finns ju inte längre, många år sedan de lade ner. Jag umgick en del med sångarens flickvän och jag har träffat bandet ett antal ggr när de var aktiva (det var så jag fick demotejpen). Som sagt snart ringer jag ena killens mamma/pappa och frågar om de vet. Men först kan jag ju höra om fd. flickvännen har någon kontakt med sångaren fortfarande.

Har även bett en som då och då stöter på sångaren i deras gemensama bransch filmvärlden fråga nästa gång han stöter på honom.