13 oktober 2007

2*forumträff, mässa i Berlin och katthämtning

Den senaste veckan har varit händelserik. Förra helgen var det 2 forumträffar Pärlplatsens PUSS och Allt för föräldrars musikfest. Båda var riktigt trevliga även om jag inte han pärla speciellt mycket under PUSS men det trevliga sällskapet uppvägde det och jag han njuta ordentligt av musiken och sällskapet på musikfesten. PUSS-arangörerna skall ha ett stort tack för det enorma arbete de lagt ner. Själv fick jag en Smurfanpärla (se hennes pärlor på www.nordian.se) som tack för att jag driver Pärlplatsen.

Var aningen hes på söndagen efter allt skrålande, Ziggys grannar skall ha en eloge som stod ut med vår allsång. Tack till Rolf och Jennifer som bistod med boplats under helgen och att jag fick drälla in sent.

Aningen trist på resan var ditresan då en man hivade in sin hårda portfölj under stolen framför sig lite för hårt och snett. Han träffade min ryggsäck men jag tänkte inte mer på det sen. Förren jag på musikfesten tog upp kameran och ser atthan lyckats träffa mitt fram på objektivet och spräckt mitt UV-filter. Dessutom satt det lite snett och gick inte att skruva av :-(

På söndagen var det hemresa sent och givetvis var planet försenat och jag var hemma kring kl 1 för att packa om och sova några timmar innan jag skulle iväg till Berlin. På ditresan var jag glad att ja hade gott om tid för när jag klev av flyget stod en kollega och väntade på mig, han skulle till Rom så vi gjorde sällskap bort till Terminal 5. Väl där kom jag på att jag ju behövde checka in innan jag kunde gå igenom säkerhetskontrollen. Kollegan hade bråttom så han gick igenom. Efter det började jag kika efter incheckningsdisken men kunde inte finna den så jag frågade. Fick ett surt svar om att Air Berlin flög från Terminal 2. Shit oxå jag hade alltså gått och prata med kollegan och tagit för givet att jag oxå skulle till 5:an. Det är rätt långt mellan 5:an och 2:an så det var ju bara att börja knata. Väl framme och genom säkerhetskontrollen
lite lagom svettig så var flyget nästan en timme försenat. Bestämde mig för att läsa lite och tog fram min bok, då inser jag att jag slitit med mig fel bok, en jag redan läst ut. Var bara att gå till en av kioskerna och köpa mig en ny bok. Blev Like the Flowing River av Paulo Cohelo som innehåller massa korta berättelser. Vissa är roliga och andra är tänkvärda och ibland båda delarna.

Jag köpte en te och en kanelbulle och satte mig för att fika. När jag påbörjat läsningen blev det plötslgt ett jädra stoj i fiket så jag tittade upp. Det var Bingo Rimér som dök upp med ~7 "Stureplansbrudar" i släptåg. Tjejerna bar nästan allihop gigantiska solbrillor och när de togs av såg man rätt slitna brudar som såg tämligen alldagliga ut. Jag försökte koncentrera mig på min bok men det var inte helt lätt, de var inte direkt det tystaste sällskapet. Som tur var skulle de inte med mitt plan.

Väl framme i Berlin kom min väska snabbt och taxifärden till hotellet tog inte många minuter. AC hade monterat upp hela vår monter på egen hand så det enda jag behövde göra var att sätta upp demot, och det tog ca 1 timme med testning (längre tid än vanligt eftersom vissa chefer envisades med att ockupera min demobänk för annat). Sen skulle vi ut och äta allihop men med ett mellanstopp på baren vi skulle ha mottagning på dagen efter. Där var det rökigt värre och inte blev det bättre på restaurangen heller. Det sades att Berlin hade infört rökförbud från 1 oktober men jag tvivlar på det med tanke på hur mycket det röktes överallt. På hotellet var jag tvungen att gå igenom en rökig restaurang för att komma till mitt rökfria rum :-(

Gissa vem som var sjuk på tisdag morgon, bihålorna värkte och jag hostade jättemycket. Jag kunde absolut inte gå med på mottagningen på baren på kvällen och försöka hitta en rökfri restaurang själv var det inte tal om. Jag åt därmed ingen middag på tisdag-torsdag. Som tur var serverades rätt bra mingelmat i slutet av mässdagarna tisdag och onsdag så jag slapp lägga mig vrålhungrig.

Jag hade så gott som inget nät under dagarna i Tyskland, mycket frustrerande särskilt om kvällarna när alla andra var ute och åt för se på TV fungerar ju inte i det landet om man inte kan tyska, allt är dubbat :-( Men mässan var hyfsad i alla fall.

Hemresan blev lång och seg eftersom planet till Köpenhamn blev försenat. I Köpenhamn fick vi prova på grenen 800 meter gatesprint för att hinna med planet till Stockholm. Inte direkt lysande att springa som en galning när bihålorna spränger och lungorna värker. På planet träffade vi på en gammal Operaxare och öste ur oss lite frustration över jobbsituationen, det var behövligt.

Jag hade tänkt att lämna min resväska på Arlanda för att slippa släpa med mig den in till stan och sen till Hägersten men när vi kom av planet var det bara minuter kvar tills sista Arlandaexpressen skulle gå så jag skyndade mig dit. Han precis med tåget. Tog mig till hotell Adlon och surfade lite innan jag däckade i säng.

Sen var det fredagen med stort K, dvs katthämtning. Jag jobbade några timmar på vårat stockholmskontor, käkade lunch, gick och köpte en transportväska och tog mig ut till Älvsjö där uppfödaren hämtade mig (stort tack Helén) och jag fick träffa mina trasselsuddar. De andra katterna inspekterade väskan och den verkade få godkänt. Vi skrev alla papper och fikade lite. Jag blev skjutsad till Älvsjö för att ta tåget tillbaka mot stan för vidare färd mot Arlanda. Var tvungen att delta i ett telefonmöte som höll på precis under hela resan som tur var höll sig katterna helt lugna. De var fantastiska hela resan hem, trots 3 timmar på Arlanda sov de hela vägen. De orsakade lite uppståndelse i säkerhetskontrollen, personalen ville inte att jag skulle stoppa ner dem i väskan igen och jag fick svara på en massa frågor om katterna. Inte som säkerhetsrisk alltså utan för att de tyckte katterna var så söta.