11 december 2007

Hjälp oss med läxan

Hjälp mig. Min son som går i förskoleklass har fått hem läxa som denna gång handlar om temaområdet "Alla barns lika värde". Tidigare har de avhandlat
"Jag hälsar"
"Jag säger tack"
"Jag berömmer"

och där har det inte varit några problem att diskutera hemma när man man skall hälsa, säga tack och berömma någon. Men nu kommer vi till ett ämne som engagerar mig och som jag brinner för så är det tvärstopp. Hur tar man upp detta ämne "alla barns lika värde" utan att det problematiserar saker som inte är problem hos dem. De är en väldigt harmonisk klass (verkar det som utåt och i utvärderingar) där alla får vara med och leka, de respekterar varandra, lyssnar på varandra och man utesluter ingen i gruppen pga kön, hudfärg, social status och liknande.

Så hur skall jag diskutera och besvara frågan "När är det viktigt att visa allas lika värde"? Jag vill ju svara "alltid" på den frågan men de skall exemplifiera med en dialog i 2 pratbubblor och sen under skall barnet och sen föräldrarna skriva sina tankar kring detta.

Det känns helskumt att jag som är rätt insatt i ex. genusfrågor inte hittar något bra sätt att diskutera detta med min son. Försökte lirka lite om det var några händelser på skolan som kunde härröra till att man inte tycker att alla är lika värde men kammade noll.

Jag vill ju inte ge honom några knäppa idéer om att det går att exkludera folk pga specifika egenskaper när han inte upplever det så själv. Dessutom tror jag att i alla fall Vincent skulle kunna säga till någon annan att "klart x får vara med, varför skulla hen inte få vara det".

Försökte lista ut om de diskuterat detta i skolan något men nä han visste inte ens vad ordet värde var. Så vi försökte börja i den ändan, pratade om pengars värde och sakers värde men att människor inte går att dela upp på samma sätt men han fattade verkligen inte för det är så självklart för honom.

Det hade varit en annan sak om det hade framkommit till mig som förälder att barnen i skolan pratar om detta i negativa termer och visar tendenser till att utesluta någon ur gruppen men något sådant har jag inte fått höra utan tvärt om att de är väldigt harmoniska och så jobbar ju skolan aktivt med detta förebyggandet. Men hur vet jag väldigt lite om.

Vi har pratat om hur man skall bete sig mot varandra och kommit fram till att man "alltid" behandlar alla lika men jag vill inte börja rabbla upp vilka "särgrupperna" kan vara så hur skall Vincent då exemplifiera i sin "serieruta".

Så nu vädjar jag till er och hoppas att någon kan hitta en vinkling som hjälper oss att komma igång med denna läxa.

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Se det från den ljusa sidan. Du har gjort ett bra jobb om barnen inte ens förstår vad du babblar om när du försöker förklara det här med människovärde. När det är så självklart redan är det ju nästan synd att skolan ska behöva sabba nåt genom att räkna upp olika människogrupper/individer som kan "vara utsatta".

eatfrog sa...

Dethär är ju ett intressant exempel på hur det är vi vuxna som skapar problemen.

Hur ska man prata om sånadär saker utan att lära dem att det finns folk som inte tycker om en viss kategori människor, att människor helt enkelt värderar andra.

Bara att man värderar någon innebär ju att det finns någon som är mer värd än en annan, tjugo kronor är inte lika mycket som fem kronor.

Jag tycker själv att uppgiften glömmer att ta dethär i beaktning, man kan ju snarare motverka den harmoni som du säger redan finns i klassen genom att några får knäppa idéer som sedan sprider sig som en löpeld. Man försöker diskutera ett problem som inte finns, vilket blir bara märkligt i barns ögon, tror jag.

Småbarn brukar väl i allmänhet tycka att det är helt självklart med människors lika värde, man leker med vem man vill och tänker aldrig på hudfärg eller kön. Det är saker som vuxenvärlden kommer med, och barnen snappar upp vid något tillfälle. "Ojdå, har du en liten negerkompis? Vad spännande." Och vips inser barnet att personen inte är likadan som de andra kompisarna.

Fru Babsan sa...

Hallå! Du är utmanad :) Kolla min blogg
http://frubabsan.blogg.se/1197541417_nskeutmaningen.html

Ska läsa mer här sedan, men nu måste jag laga korv och makaroner åt en tillfrisknande dotter.

Anonym sa...

Vad glad jag blir när jag läser om din son och hans skola!
Jag tycker som du, att du inte ska räkna ut vilka grupper som kan vara utsatta. Det känns som denna läxan kan vänta några år.
Ha det bra.