06 juni 2008

Be kind rewind

Igår eftermiddag såg jag den rara filmen Be Kind Rewind. En rolig och charmig film. Filmen har inga direkta djup utan är rätt platt och David (VHS och en liten fallfärdig butik) som kämpar mot Goliat (DVD och en byggnadsherre) kommer gå segrande ur tvisten utan några större kringelikrokar. Filmen spelar en hel del på sentimentalitet och humor i en skön mix. Idén med att göra "remakes" är helt lysande och gör att man slipper skriva så mycket manus. Jag tyckte de korta filmklippen var hur roliga som helst. Hela idén är ju sjukt rolig och nu kommer jag säkert kolla på "sweded films" på YouTube ett tag. Filmen lämnar efter sig en "feel good"-känsla och jag gick därifrån med ett leende på läpparna och längtan efter att få skriva det här inlägget för att tala om för er att ni kan få er 101 minuter nöje om ni går och ser den.

Jag vann nog en hel del på att jag inte hade några som helst förväntningar på filmen utan jag läste bara den korta beskrivningen på sf.se och tyckte den lät lagom skruvad. Dessutom har jag så dålig koll på skådespelare och regissörer att jag sällan får färväntingar på en film pga rollista eller vem som gjort den.

filmens webbsida kan man se flera av deras "Sweded films" men skall du se filmen så kika inte på klippen innan.

Att göra "sweded films" har efter att denna films marknadsföring började blivit ett begrepp och man kan nu hitta massor av hemmagjorda remakes under beteckningen "Sweded". Lite kul att se hur en term ur en film kan bli så spridd genom marknadsföring.

Jag ger filmen 4 VHS-apparater med fungerande tillbakaspolningsknapp.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: