02 juli 2008

Kartfetischism

Börjar tro att jag utvecklat en form av kartfetischism. Älskar att studera kartor och klura ut vägar att gå. Det började så smått förra året när jag köpte min Garmin Foreruner 305:a och har fullkomligt exploderat nu under sommaren och på Cypern blev det mycket karttittande. Har beställt hem karatan över Skridfinnarleden och Isälvsleden, Högfjällskartan över Kebnekaise plus att jag idag köpte 2 st Terrängkartan för Bodenområdet (mer exakt nummer 732, 737 men jag insåg just att 733 nog oxå hade behövts för den visar det som är bakom Gruvberget härifrån sett). Sen så sneglar jag på Högakustenleden oxå får nog ringa till en Ö-viks turistbyrå i morgon och höra om de kan skicka den kartan.

Efter bröllopet vi skall på nu på lördag skall jag försöka ge mig iväg på en lite längre tur för att testa min nya utrustning (senare inlägg med lista kommer). Anar att Skridfinnarleden och Isälvsleden kan vara aningen myggiga just nu men jag har myggkepa och vantar går ju alltid att använda. Högakustenleden har lagom längd men då måste jag ju ta mig en bra bit ner i landet. Förvisso skall sambon och barnen till Timrå om några veckor och då skulle jag kunna skjutsa ner dem, få skjuts till starten på leden och sen ta bussen från målgången i Ö-vik tillbaka till Timrå. Men det är ett tag kvar tills de skall dit så jag vill gärna hinna med någon kortare tur innan dess. Så därför inhandlades Bodenkartorna, så mycket skog och berg som finns här måste det gå att få ihop några mil led på alldeles egen hand.

Att knåpa ihop sin egen led är ju en utmaning och ger extra träning i karta och kompasskunskap. Jag kan säga nu efter att ha studerat Bodenkartorna ett tag att vi måste ha världsrekord på vägar som leder rätt ut i skogen och slutar i en vändplats och sen 1-2 km längre bort gör en annan väg samma sak fastän åt andra hållet, varför inte binda ihop vägarna? Det är som att det skall vara omöjligt att ta sig någonstans i den här kommunen om man inte vill följa stora vägar. Det finns väldigt lite småvägar/traktorspår/vandringsstråk etc ute i skogen, märkligt tycker jag.

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med kartor....

Vi kan bilda klubb.

Béatrice Karjalainen sa...

Skönt att höra att man inte är ensam.