14 november 2008

Jag är mitt på gränsen mellan nätgenerationerna

Tydligen går det en gräns vid 35 års ålder för hur man använder nätet. De över 35 (mailgenerationen) mailar, betalar räkningar odl medan de under 35 (messengergenerationen) använder nätet på ett helt annat sätt berättar Håkan Selg IT-forskare i Vetandets Värld Fokus idag.

Jag som är 35 är väl då i mitten av detta, jag använder nätet ganska socialt och för kommunikation (i realtid) men jag har ännu inte sett fördelen med att ha just ett Facebookkonto (ingen har heller försökt tala om för mig vad jag skall ha det till) plus att jag givetvis använder nätet för saker som hitta telefonnummer, betala mina räkningar, maila, söka info, boka bio och köpa saker och ting.

Lyssna gärna på reportaget, det är intressant. Tyvärr sparar ju SR bara sina program i 30 dagar så ni får skynda er.

Mer om Håkan Sälg och hans studie finns på Newsdesk.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

Ann sa...

Ja, det där är ett elände! Mina föräldrar är mer uppdaterade än flera av mina gamla klasskamrater och andra kontakter från innan jag började leva online. Mycket frustrerande! Jag ä ju... eh, 38, var det visst. Makeskapet är 37, men IT-tekniker...