25 november 2008

Kärleksförklaring

Mymlan skriver om länkkärlek och visst vore det trevligt om alla inlänkningar var av den sorten men det är det ju inte alltid. Men lika glad blir i alla fall jag för att någon har läst det jag skriver om och faktiskt ber andra att läsa oavsett om länkaren håller med eller inte.

Kanske är det som Erik Starck skriver på Skiften att årets julklapp borde vara en länk. Att få känna lite uppskattning är väl en upplevelse. Särskilt för oss som har små bloggar med mycket liten läsekrets vi nöjer oss nästan med bara ett besök faktiskt, en kommentar ja då blir vi alldeles varma, kommentarskärlek är inte helt fel det heller!

På tal om länkkärlek så har jag ofta länkar till och vilka som ofta länkar hit igen efter en tids frånvaro, det var så ödsligt på inlänkningsdelen men nu har deepedition givit mig lite kärlek (han sprider den rätt bra) så det får väl ligga kvar.

Jag har märkt att många som använder Google Reader har slutat att skriva blogginlägg om sådant de vill att andra skall läsa, de delar ut det i GR istället (enkelt och smidigt, gör det ofta själv men försöker få med en liten kommentar i alla fall). Det är oxå kul att se hur de delas ut vidare. Häromveckan delade jag ut en historia Mysla hade skrivit i sin blogg och plötsligt fanns den utdelad av flera andra som mest troligtvis inte alls vet vem Mysla är och hon delar garanterat inte GR-utdelningar med dem, hon kommer därmed aldrig få veta att alla dessa människor läste det hon skrev. Ibland undrar jag hur långt mina inlägg fladdrar iväg när någon delat ut dem, vem delar ut i nästa led osv.... Utdelningskärleken blir inte lika permanent som en länk men man blir minst lika glad.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Uppdatering: Jag har lyckats spåra just den exemplifierade utdelningen i alla fall ett steg längre från deepeds share vidare till Thomas Tvivlaren (tack vare min Knuffwidget här i sidan). Förvisso inte som en ny share men där en share blir en del av en postning och lever vidare på så sätt. Mysla fick lite oväntad länkkärlek :-)

(Bilderna kommer från Stock.xchng)

4 kommentarer:

Anonym sa...

hihi, ja det är sant. Man blir ju nästan rörd när man hamnar på ngns länklista

Thomas Tvivlaren sa...

Internets vägar äro outgrundliga! :)

Ullet sa...

Eftersom jag är ett fullkomligt datapucko (vilket du borde veta efter att ha spenderat några år på samma forum som mig ;)) är länkar det enda sätt jag vet, alla de andra saker du nämner har jag ingen aning om vad de betyder. :)

I övrigt, jag har tänkt och funderat på var du tagit vägen och hur du/ni mår. Hoppas ni har det bra och mår bra!
Kram Ullet

Béatrice Karjalainen sa...

Ullet!! Gud så kul att se dig och bloggar gör du oxå ser jag i din profil, får kika in genast.

Det räcker gott och väl med att veta hur man länkar, Google Reader är överkurs (vande mig själv alldeles nyligen med att läsa blogar i en RSS-läsare istället för att klicka mig in på varenda blogg). Smidigt är det men inte riktigt samma känsla.

Vi har det bra, eller ja de andra har det bra jag har anemi igen och går på ny järndopingdos i 10 veclkor. 3 veckor kvar nu, sen får vi se om det hjälpt denna gången. Men i övrigt tuggar livet på i snöyran. Båda barnen går i skolan nu, fattar inte när de blev så stora. Hoppas ni har det bra där neråt landet.