17 november 2008

Låt den döve lyssna

Ser på CSI och de brukar göra stor sak av att Grissom inte hör så bra. Men i dagens avsnitt så väljer de ut honom som "lyssnare" när de skall höra om ett pistolskott hörs på ett ganska långt avstånd. Hur var det där med att CSI skall vara så verklighetstroget, det kanske bara gäller själva forensiktekniken?

Uppdatering: Man äre ju inte bättre än att man kan erkänna när man haft fel. En kommentatör påpekade att Grissom opererat hörseln och fått full hörsel tillbaka. Se där vad man missar när man inte ser alla avsnitt i rätt ordning. Var inte så länge sedan jag såg ett avsnitt där han inte kunde höra vad folk sa. Måste alltså varit något urgammalt reprisavsnitt.

Läs även andra bloggares åsikter om

4 kommentarer:

deeped sa...

Fast det hela byggde ju på att det var hög musik ju...

Béatrice Karjalainen sa...

Jo men det hade väl ändå varit bättre att stoppa dit någon som faktiskt hör. Han verkar ju ha problem att utskilja specifika ljud i bullriga miljöer. Vi har ju fleragånger fått se hur han liksom tappar fokus (på ex. någon han lyssnar på) i miljöer med många ljud.

Anonym sa...

Jag brukar inte titta på CSI, så jag kan ingenting om serien, men... enligt en kompis jag har, som är fanatiker :) så har Grissom opererats för sin hörsel, så... det ska vara åtgärdat.

Om det är SANT, vet jag inte. Men så sa hon i alla fall.

Béatrice Karjalainen sa...

Snabbgooglade lite och visst verkar det som så. Måste helt missat 1-2 avsnitt utan att veta om det. CSI envisas de ju med att köra repriser då och då av oxå så man blir helt förvirrad vilken säsong av avsnitt man ser (om man inte är fanatiker och ser varenda avsnitt förstås, i rätt följd). När du säger det så har jag dock ett svagt minne av att han var orolig för en operation som skulle kunna göra honom helt döv eller nåt sånt.