24 november 2008

Snö snö en jävla massa snö

Här yr snön för tillfället och det blåser en del och himlen är alldeles grå och det börjar mörkna ute. Inatt hörde jag vinden tjuta i skorstenarna hemma hela natten och när jag öppnade ytterdörren i morse låg det flera decimeter nysnö på marken dags att börja skotta.

Hör från sörlänningarna att det vräkt ner snö i stora delar av södra landsänden oxå och det sedvanliga snökaoset verkar ha brutit ut. Vi är uppe är ju ganska vana vid att det kommer vinter ungefär den här tiden på året. Vinterdäcken är på, motorvärmarkabeln är med i bilen och vinterkängorna inhandlade sen länge. Men trots att vi är vana (i mitt fall 15 års vana vid det här laget) så kan man längta bort för nu vet jag att det är 5-6 månader av snö framför mig. Fattar ni ett helt jävla halvår med snö och is som man skall ta sig fram i/på!

När jag tittar ut är jag extra beredd att hålla med Kicki:
Borde man inte få åka till något mysigt hotell med öppen spis i "allrummet" där man kan sitta inkurad i en ullpläd och dricka någon varm dryck och läsa en god bok och spana in andra hotellgäster? Allrummet ska ha stora fönster så man kan se snöstormen där ute. Och det ska vara fullt med tända ljus överallt. När man sedan tröttnar på att sitta ihopkurad så går man en rask promenad i snön och blir rosig om kinderna för att sedan komma tillbaka till hotellet och sätta sig i bastun.
Vips tänker jag på mitt älskade Abisko, det är ju precis så där det är när man är där uppe. Nästa jul då skiter jag i släkten då drar jag dit upp och snöar in mig på Abisko turist hela jul och nyår.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det härligt med snö!?! I år får jag kanske till och med åka lite skidor! Fast på torsdag skulle det bli +8 grader här nere i Fjållträsk... :-(

Anonym sa...

Ja det där hotellet i Abisko låter underbart :). Och citerad och allt blev jag - tack!

Ann sa...

Låter underbart! Både snön och hotellvisionen, faktiskt. Här nere i Slaskträsk har det varit så himla mörkt ett bra tag nu - kustklimat är inte vad det haussas upp till så här års - så jag tar gärna snön som kom nu, även om jag fick stå och skrapa bilen i en tio minuter idag, för att få sonen till vaccinationscentralen. Å andra sidan, så FÅR det gärna bli vår tredje veckan i mars, som det brukar bli här...