06 december 2008

Avancerad bullmatte

I bilen igår strax efter att vi åkt förbi Shellmacken:
Vincent: På macken kan man köpa 8 lussekatter för 60 kr.
Jag: Hur mycket blir det styck?
Vincent: Jag vet inte. Det stod 4 för 30 kr på skylten.
Jag: Ok, så om 4 kostar 30 vad kostar 2 st?
Vincent: Tänka tänk, 15 kr va?
Sambon: Mmmm bra, vad blir det då för en lussekatt?
Vincent: Jag vet inte det är lite svårt.
Jag (försöker hjälpa lite på traven): Kommer du ihåg hur du igår frågade vad 7 plus 7 blev?
Vincent: Ja det blev 14, då måste det vara 5 kr för en lussekatt va?
Jag: Nä inte riktigt 5 kr är vad de skulle kosta om man hade 3 för 15. Vad är 6 plus 6?
Herman: Det kan jag, det blir 12.
Jag (har här blivit lite trött av räknandet och fick för mig att det var 13 vi var på och inte 15): Bra, men det behövs ju lite till, det finns ju en krona kvar som måste delas, hur gör man då?
Sambon: Bea nä, det blir det väl inte?
Jag: Jo
Sambon: Nä 15 delat i 2 blir inte det? Nu har du fel. Hur tror du kan skall lära sig nu?
Jag: Nä eller ja det var 15 vi var på va inte 13?
Sambon: Mmm, Så Vincent vad är 15 delat på 2 om 6+6 är 12 och 7+7 är 14. Tänk på att det blir en krona kvar, en krona man delar i 2 st 50-öringar.
Vincent: 7 kr och en sådan där 50-öring måste det vara då va? Men kan vi inte strunta i detta nu vi är ju hemma.


I bilen idag när vi åker förbi Shellmacken:
Jag: Kolla de har 4 lussebullar för 30 kr.
Sambon: Vincent vad kostar 12 kanelbullar?
Vincent: Men jag vet inte vad det kan bli.
Sambon: 4 lussebullar kostar ju 30. Då är det ju bara att räkna.
Vincent (irriterad röst): Men jag vet inte vad 12 kanelbullar kan kosta då.
Sambon: 4 kostar 30, då kostar 8..
Vincent (mer irriterad): Men jag VET INTE VAD 12 kanelbullar kan kosta
Sambon: du behöver inte bli arg
Jag (skrattar lite): Det kan vara lite svårt att räkna ut vad 12 kanelbullar kostar utifrån uppgiften att 12 lussebullar kostar 30 kr, eller?
Sambon (tyst)
Vincent: Mmm svårt. Kan vi strunta i det här nu vi är snart hemma.

Matte är inte alltid så enkelt :-)

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: