19 december 2008

Får läsa och kommentera senare

Detta blogginlägg är mest en minnesanteckning för mig själv. Jag måste läsa ordentligt och kommentera kring denna artikel senare nu MÅSTE jag städa. Men under tiden är ni fria att kommentara den i mitt kommentarsfält :-)

En genomskumning av artiken fick mig att bli lite lagom arg för att kunna gnugga mina fönster som skall skuras riktigt ordentligt. Ilska är bra när man skall städa.

Fåt hitta lite musik på Spotify och sätta ihop en städlista. Äh jag slänger upp en lista så kan ni ju fylla på den så jag kan städa länge. Ge mig lite bra städmusik, men inga gnisslande gitarrer tack.

8 kommentarer:

Anonym sa...

När ska feminister och genusvetare sluta förvränga fakta och fördöma andra människors fria livsval??

Patrik sa...

Det är klart att Tanja vet bäst. Så jävla insiktslöst skrivet!

Béatrice Karjalainen sa...

Patrik: Vem riktar du din kommentar till? Anonym här ovan verkar ju tycka att Tanja har rätt och själv har jag inte skrivit ett ord ännu vilken sida jag står på.

Patrik sa...

Jo, jag tycker att Tanjas artikel är insiktslös. När hon börjar orera om att borde inte pojkarna haft rosa kläder i stället för att flickorna fick ha på sej short visar hon att hon inte fattat ett dugg. Jag förstår faktiskt inte varför hon fått skriva det där undermåliga. Men rätt till sin åsikt har hon förstås.

Béatrice Karjalainen sa...

Aha nu förstår jag hur du menade, missade ironin i din första mening helt enkelt. Men när jag läsate artikeln var det där om kläderna på gympan faktiskt det förstasom for genom min skalle oxå. Varför är det alltid det "pojkaktiga" som skall bli den genusneutrala normen. Hur tänkte man när man valde just shorts och linne istället för att alla skulle ha gympadräkt med volang. men som sagt jag har ännnu inte hunnit mer än att skumma artikeln. Så fort iorningställandet inför kalaset i morgon är klart skall jag sätta mig ner och läsa lite ordentligare. Genus är ett ämne jag skriver rätt ofta om. Ligger mig gansksa nära om hjärtat då jag själv växt upp som "pojk-flicka" och haft svårt att anpassa mig i den stereotypa kvinnorollen plus att jag har en son som bryter mot traditionellt pojkigt, långhårig, älskar rosa, att pyssla osv...

Patrik sa...

Jo, i och för sej kan man ju tycka det, men Tanja är ju mest irriterad på att dom där feministerna lägger sej i, hon hade blitt lika sur om hon haft en kille och dom tvingat honom ha på sej ett hårspänne, typ. Jag har en som på sin förskola tilläts ha på sej vad han ville och uttrycka sej själv, det var fantastiskt. Sen insåg han att så funkar inte samhället, man blir uttittad om man har klänning på Dramaten (som åskådare) och det är lite jobbigt. Nu går han i förskoleklass och är pojkpojke, det är okej, om han valde det själv. Jag vill helst tro att varken jag eller hans mamma visade honom i endera riktningen.
Fram för invidens rätt att uttrycka sej och sitt.

Själv gillade jag att klä ut mej till kvinna som 5-10-åring.

Patrik sa...

...en son som på sin...

Unknown sa...

Jag måste erkänna att sådana här s.k. debattartiklar lämnar mig rätt oberörd. Den följer det gamla vanliga mönstret överreaktion på uppfattad överreaktion. Förmodligen användbart för att ta sig förbi redaktionernas gallring.

Jag kommer på mig själv med att tappa intresset för det hon egentligen skriver om och istället börja undra över hur mycket hon förstått av evolution, när hon påstår att det är något som pågått under tusentals år...

Så på det stora hela tycker jag att skrikretorik ofta blir rätt ointressant. Döljer effektivt det eventuella faktum att hon kanske tänkte nåt intressant innan hon började skriva... (: