28 december 2008

Mina 12 låtar

Mymlan uppmanar oss till att sätta musik till livet. 12 låtar som säger vem man är. Jag har gått och tänkt att jag skulle ta tag i det där i flera dagar nu. Gick precis och tänke på den saken och hade låtar i huvudet när sambons telefon ringde med det vidriga beskedet. Tyvärr tömdes alla tankar där och då. Tomt, borta. Gör ett nytt försök för att skingra de tankar som snurrar i huvudet just nu, alla varför, tänk om osv... jag får inte tillbaka lurvtrollet hur mycket jag än tänker.

Min musiksmak är ganska så enkelspårig även om jag på senare tid försökt att bredda den lite. Musik är viktigt för mig, den avspeglar känslor, kan förändra sinnesstämning och ge mig styrka. Men ibland tenderar jag att vara deppig och riktigt grotta ner mig i deppig musik, bra eller inte vet jag inte.

Så här låter Mymlans uppmaning:
Gör en lista med tolv låtar som är viktiga för dig. Det behöver inte vara de tolv bästa, eller ens de tolv du lyssnar på mest, men det ska vara tolv låtar som säger något om din person eller ditt liv. Skriv gärna en motivering, någon rad om varje låt eller lite mer omfattande om hela listan. Sen skickar du vidare.
Det är ingen brådska, men när du är trött på nötter och julskinka kan du ju vilja ha något att pyssla med.

Har du inte Spotify går det bra att göra en lista bara rakt av, gärna med videos eller andra länkar så man kan lyssna.
Och tänk inte för länge, välj de låtar du först kommer att tänka på.
Sugen på att sätta ihop en lista? Glöm inte att länka till Mymlan så får hon alla listorna samlade.

Jag gör som Mymlan och länkar både till Spotify och Youtube. Låtarna är inte i någon speciell ordning, eller ja lite ordning finns i början.

När alla vännerna gått hem - Gyllene Tider
7 år gammal, fick en Freestyle av min morfar i födelsedagspresent. Den var blå metall med orange hörlurar. Jag fick även ett kasettband att spela i den och det var Moderna Tider med Gyllene Tider. När alla vännerna gått hem var den låt jag tyckte bäst om på skivan.


Forever Young - Alphaville
Jag var 12 år, låg på sjukhuset i Vänersborg och visste inte om jag skulle överleva den anemi jag hade, vad den berodde på osv. Jag delade rum med en kille som heter Robin som kom på besök några gånger. Jörgen och Robin lyssnade på Alphaville och särskilt på denna låt om och om igen. Den väcker minnen från sjukhustiden. Plus att jag var lite småförtjust i Robin.



Total Eclipse of My Heart - Bonnie Tyler
Det är en stark låt som rör mig till tårar. Jag blir direkt 13 år gammal småkär i en kille i prallelklassen eller nåt. Huvudnässkolans aula och skoldisko, jag bjuder upp han säger nej. Hjärtat i 1000-bitar.


Strangelove - Depeche Mode
Min absoluta favoritlåt (helst i extended Pain remix så den får ni på klippet här nedan) genom tiderna måste ju få vara med. Vet inte vad det är jag älskar med den och varför, den får mig att må bra, må dåligt, känna glädje, bli ledsen. Alla mina känslor kan stoppas in i den låten.


Family Man - Nitzer Ebb
En låt jag blir så glad av att höra, sjunger med trots att jag inte har det minsta lilla till sångröst. Älskar Nitzer Ebb, de var mina husgudar förr, jämte Depeche Mode.


Drivved - Peter LeMarc
Mitt svarta får i musiksamlingen enligt många. De blr fundersamma över att det står en hel del tung synth i hyllan och samtliga Peter LeMarcalbum. Brukar skoja och säga att jag lyssnar på honom för att han kommer från Trollhättan som mig men det är ju inte hela sanningen. Låten Drivved är en av de där låtar som griper tag om hjärtat.



Headhunter V 1.0 - Front 242

Gillar många låtar med Front 242 men väljer ändå denna mainstreamlåt för den är också en låt som får mig glad. "Sjunga med och skråla allt man kan"-låt. Plus att den har en skön video.



Aashka - Najwa Karam
Finns tyvärr inte på Spotify eller YouTube På denna sidan finns ett musikklipp av just den låten Spotify hade några låtar av Najwa Karam som ni kan lyssna på. Najwa var mitt första möte med orientalisk dans. En dans som jag älskar och jag lyssnar gärna på arabisk pop.

Unintended - Muse
Det som aldrig blev men ändå blev fast något annat.


Dom andra - Kent
Inte min favoritlåt med Kent men väl den låt som fick mig att kasta bort mitt hat för Kent och faktiskt börja lyssna på dem. Hatet mot dem kom till på en konsert i Luleå då de var sviniga mot oss som jobbade på festivalen men även mot sin publik. Så i ~10 år vägrade jag att lyssna på dem. Men så hörde jag denna låt och fastnade för den innan jag fick veta att det var Kent. Sen tvingade Nogge mig att lyssan på resten av skivorna och jag var fast.


Dr. Feelgood - Cool James & Black Teacher
Fruktansvärt dålig låt men en gång när jag var riktigt less på allt så skicakde Nogge mig denna, han tyckte att jag kunde inte sitta och sura när den snurrade i lurarna. Så sen dess när sorgsenheten smyger sig på så lyssnar jag på den. Garvar åt hur dålig den är. Men lite danssugen blir man ju.Egentligen borde jag haft med någon av de alal stora danshitsen från 88-95 då jag mer eller mindre bodde på dansgolv men denna får väl även symbolisera dem.


Avslutar med en annan av mina absoluta favoritlåtar

Stay - Shakespear's Sister
Varenda gång brytet i låten kommer ryser jag även om jag lyssnar på den om och om igen. Videon är en av de bästa som finns.


12 låtar (länk till Spotifylista med 11 av dem) är så få, nu tog jag de som ploppade upp i mitt för tillfället ganska sorgsna huvud. Många delar av mitt liv ryms inte de dessa låtar men vem vet en fortsättning kanske följer.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

H e l e n sa...

Hej Bea.
Vill från djupet av mitt hjärta beklaga din förlust av katten. Om du obducerar den får du meddela här eller privat vad det var som hände... Är så ledsen för din skull...

Sen gällande din låtlista...
älskar Headhunter med 242, och videon...den är underbar!!
Fast din fascination för strangelove förstår jag inte alls. Det finns så många andra bättre dM låtar, precis somjag tycker gällande ditt Kentval. Å andra sidan måste jag ju tycka det är BRA du tog med en Kentlåt med tanke på hur du kämpat emot! ;-)
Gott nytt år!
H e l e n

Béatrice Karjalainen sa...

Tack Helen!
Jadu varför jag älskar Strangelove undrar jag oxå :-) Det finns många bra dM som är så nära lika bra man kan komma. Kanske bättre rent musikaliskt osv. men känslorna som kommer till dM kommer nästan bara av den. Precious är bra nära men det beror på ett specifikt minne. Känner sorg/glädje samtidigt i en underlig kombo.

Kentlåten är definitivt inte den bästa men det fick bli den eftersom den symboliserar slutet på mitt kenthat (det var ju aldrig deras musik jag hatade eftersom jag vägrade att lyssna).