30 april 2009

Summering av dagen

Dagen i bilder. Klicka för att se bilderna större.

Idag har jag haft fönstersnickarna här som hållit på i källaren och ett tag var källaren väldigt välventilerad. Jag och katterna tillbringade förmiddagen på balkongen i solen.



Sen for jag till barnens skola där det var Valborgsfika ute på gården i strålande väder. Jag hade lovat Vincent att han skulle få cykla de 3 km hem ensam för första gången så han tjatade efter 10 minuters fikande, "mamma kan vi inte åka hem nu" och sen var 5.e minut. Tålamod är inte hans grej.


Sen var vi hemma några timmar och väntade bla på att Henrik skulle komma hem. Under den tiden ringde en journalist från NSD mig och vill göra ett reportage om att vara arbetssökande och få ordning på sin livstil (träna och äta nyttigt osv). De kommer på måndag hit till mig. Måste nog röja lite :-)

Kl 18 åkte vi till Gruvberget för att grilla lite korv och kika på majbrasan. När vi kom upp var det helt tomt förutom 2 män som hade åkt upp på hoj och satt och rökte och tittade på utsikten. Vi hade tagit med oss ved, visa av förra årets brist på ved. Årets firande var om än ännu glesare än förra året. Friluftsfrämjandet har nu försatt sina chanser hos den här familjen. Jag skulle gladeligen kunna tänka mig att engagera mig i Frilufts men här i Boden verkar de vara totalt ointresserade av nya medlemmar. Mailade dem för över 2 år sedan och frågade vad de har för aktiviteter för barn men även om de har något för vuxna. Jag gillar ju att vara ute och hitta på saker och skulle gärna dela det intresset med andra och lära mig att hitta ännu bättre här i närområdet. De har en massa gamla foton i stugan på Gruvberget på kanotfärder, vandringar mm som får mig att längta efter dylikt. Valborgsfirandet var som förra året att caféet var öppet och serverade våfflor och de tände bålet 19:30 men bålet är så brett och dåligt tänt att ingen vill stå där och mysa. När vi precis hade eldat upp vår medtagna ved kom en av friluftsfolket och öppnade en boda som jag är rätt säker på att den var låst innan) och bar fram ved till den andra grillplatsen och gjorde eld. Bad ungarna hämta lite mer ved till oss så vi kunde hålla värmen. Nä som sagt det får bli annat ställe nästa år. Någon Bodensare som kan tipsa om ett trevligt bål, gärna med lite barnaktiviteter i anslutning, ordnat med ved så man kan grilla osv.

Först måste man elda lite pinnar...
...sen kan man grilla korv.
Barnen fascinerades av båltändningen...
...som sköttes av en man med jättefackla.
Som synes var det rätt gles åskådarskara...
...några satt uppe vid stugan
Vincent och Alexander betraktar elden som inte riktigt vill ta sig ända ut till kanten på brasan.
Medan jag njöt av solen. Fotograf Henrik Bylund)
Men jag mös lite med sambon också...
...medan solen och bålet konkurrerade om lyskraften.

Sen for vi hem och barnen kom i säng kring 21 så nu kan jag surfa i fred och se på lite TV medan sambon spelar WoW.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Sarha sa...

hahaha! Den där brasan ser mer ut som en skogsbrand, speciellt sista bilden, den får mej att vilja ringa till brandkåren...