27 april 2009

Vandringsledstips söker

Jag vill gå en 12-15 mil på låglandsled i sommar. Den får gärna påminna om högakustenleden i sin sammansättning, dvs lite berg, mycket skog och korta avsnitt landsväg. Det skall gå att tälta längst med leden eller finnas vindskydd/övernattningsstugor och finnas tillgång till färskvatten.

Några tips? Håller för tillfället på att kika runt på stigoteket.se för att se om jag hittar något men deras söksystem är inte det bästa (ex. kan jag inte söka fram alla leder över en viss längd i Sverige) och vissa leder har knapphändig info för vandrare, mer inriktad för cyklister.

Skulle även kunna tänka mig fjällen men gärna då någon annanstans än kring Abisko, vore kul att få se något annat ibland.

Uppdatering: Fjällen är andrahandsval mest för att jag går ensam och inte känner mig helt trygg i fjällmiljö ännu. Även leder utomlands på ställen där det inte regnar 9 av 10 dagar är av intresse.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger bara Sörmlandsleden
http://www.sormlandsleden.se/

zzeezz

Béatrice Karjalainen sa...

@zzeezz Jo jag vet men vilka 15 mil av de 100 skall man välja. Det är liksom på den nivån mitt problem ligger.

Peter Parnes sa...

Varför inte knalla lite runt sarek?

Eller kanske norska sidan efter Riksgränsen? T.ex. Rombak söderut och sedan in i Sverige och upp till Riksgränsen? Mycket trevlig tur. Så kan du ju passa på och besöka en av Norges största dammar. Coolt gammal stenhus där!

Béatrice Karjalainen sa...

@Peter Parnes Fjällen är alternativ 2. Jag trivs på låglandsled också och det har fördelen att kunna handla lite längst vägen annat än bara torrvaror. Fjällen blir det ju på FC och en en till tur. Vore kul att få se lite annan typ av landskap också. Fjällturer har jag tittat ut några stycken. Lågland har fördelen att de går att gå lite tidigare på sommaren. Det dröjer ju ett bra tag innan det är snöfritt uppåt plus att det känns tryggare att gå lågland med mobiltäckning odl när jag vandrar helt ensam. Är ju inte direkt någon van fjällvandrare.