08 maj 2009

Summering av dagen, födelsedagsfirande

Idag blev Vincent 8 år så han hade fått bestämma hur dagen skulle se ut. Kl 13:30 for jag till Fria Emilia och hämtade upp kompisen E. Sen iväg till mina barns skola och hämtade dem. Strax efter 14 var vi på Leos Lekland i Luleå där jag åt lite sen lunch och skrev på jobbansökningar medan barnen rusade av sig. Vi fikade kring 15:20 och sen lekte de en timme till. Vicent blev lite otålig och ville hem till sitt nya lego och E följde med. De byggde ihop en Bulldozer och började bygga på ett hus. Men sen blev det byggstopp och E fick visa sina schackspelartalanger istället. Vincent är sugen på att gå med i schackklubben här i stan och där vill E också börja. Deras lokal ligger jättenära vårt hem så kanske han skulle kunna ta sig dit själv de dagar det är spel. Försökte kolla upp speltider, kontaktinfo mm men deras webbplats var bland det sämsta jag stött på.

Jag hämtade hem pizza och köpte en frödingetårta, Vincent och jag skall baka en stor tårta till på söndag då det kommer lite gäster. Blir en likadan som vi hade när jag fyllde år, den var så smaskig. Nu sover båda barnen, sambon spelar WoW antar jag och jag skall nog lägga mig på sängen med en kopp te och lyssna klart på Människohamn av John Ajvide Lindqvist, den är riktigt läskig och John Ajvide Lindqvist är så otroligt bra som uppläsare av boken. Gillade honom redan när han läste Tindalos, han läser med sådan inlevelse i rösten, snälla låt honom läsa in annat också.

I morgon blir det nog köp av studsmatta, velar fortfarande om storlek och vilket märke. Vill gärna ha en som har nätet fastsatt på mitten av stolpen också så det inte blåser in över mattan. Såg någon där nätet var liksom fastsytt helt i tygtuber man trädde över stolparna, det vore ju det bästa. Men varifrån den kom har jag inte en susning om.

Tänkte kika på dessa ställen i morgon:
ICA Maxi, Coop Forum, Rusta, Toys R Us, Barnens Hus, samt Jula och Biltema (men de verkar inte ha några enligt webbplatsen) vilka andra platser kan tänkas ha i Luleå, sportbutikerna? Det skall finnas skyddsnät till den, sett att vissa butiker säljer utan.

De verkar vara billigare på Barnens Hus än på Toys R Us i alla fall och på bildena ser i alla fall nätet bättre ut där också. Coop och ICA har ju ingen info på nätet tyvärr eller jo man kan ju se veckans reklamutskick i alla fall för ICA men just nu var inte studsmattor med där. Rusta har några modeller att välja på men jag är alltid skeptisk mot Rusta, inget jag köpt där har hållt speciellt länge.

Får ta och mäta bilens bagageutrymme med ett ryggstöd nedfällt och passagerarsätet framdraget, kanske kan jag lasta i min egen bil.

När barnen inte är hemma eller gör annat än studsar kommer jag alltså ha ett perfekt ställe att ligga och sola på. Måste hitta en bra plats att ha den på, så mycket sol som möjligt :-) Får göra avancerade solmätningar på gräsmattan.

När jag fixat inköpet skall jag kratta klart gräsmattan (om det nu inte regnar) och införskaffa lite ny jord/gödsel till mina rabatter de är kruttorra och verkar längta efter ny näring. Helst av allt skulle jag vilja gräva upp en av rabatterna helt och börja om men jag har liljekonvalij i den som jag inte vet hur jag skall hantera. Är livrädd att döda de små liven, älskar när de kommer upp och sprider sin underbara doft. Men de kvävs snart av allt ogräs i den rabatten. Hjälp!

Vincent sa innan han lade sig, mamma påminn mig kl 11 i morgon att jag då skall ut och åka rullskridskor. Så det är väl bäst att jag inte glömmer det. Anar att han kommer kliva upp svintidigt och sätta sig och bygga klart sitt lego.

Idag kom en inbjudan till för kalas nästa helg (flickan som jag tröstade på skolgården), 4 barn som skall ha kalas samma helg, jippie. Kalas tre dagar i rad. Vincent kommer missa karateträning den söndagen och han missade i torsdags pga hängighet och ont i halsen. Gäller att träna ordentligt de övriga få gångerna som är kvar till graderingen med andra ord. Tyvärr graderar han när jag är i London på Depeche Mode, trist för jag tycker graderingstillfällena är rätt kul att titta på. Får be sambon filma. Jag är glad att båda barnen tycker om att träna karate och de vill båda två även prova på judo, vi får väl se om de gillar det också. Men jag gillar inte att de båda två har börjat använda en himla massa fula ord, de kallas vrandra djävulsunge och förbannade jävla idiot titt som sätt här hemma. Visst får man svära om man blir arg/förbannad men det handlar inte om det just nu, de verkar haspla ur sig de mest horribla ramsor emellanåt som saknar motstycke i vad den andra gjort.

Oj vad jag babblar på om allt möjligt, dags att ta sig till sängen med ljudboken och teet, inte glömma mitt te.

Inga kommentarer: