04 oktober 2009

Kunskapsattack

Idag på Rävasten satt ett par och diskuterade mycket högljutt om allt möjligt i samma rum som jag och Herman satt i. Sista diskussionen gällde en film hon hade sett igår, Hemma bäst jag hade aldrig hört talas om filmen. Hon försökte rörigt förklara att mamman i filmen spelades av "hon i du vet den där filmen, den där gamla, den som är så bra, med du vet paret som åkte iväg, hon hoppade ur bilen i öken och vägrade gå in igen, hon stannade på en bensinmack".

Där knäckte jag det Stekta gröna tomater, det måste vara Kathy Bates hon menar. Så jag öppnar munnen och säger det för att slippa hennes långrandiga förklaring och få koncentrera mig på min bok.

"Nä det är det inte den är ju svensk" säger hon.

Jag nä den är amerikansk och jag är säker på att det är den du menar. Hon fortsätter men han fattar fortfarande inte men säger kan det inte vara den som hon sa. Nä den är svensk.

Tystnad en stund till hon börjar garva och säger "Nä jag tänkte på morrhår och gröna ärter, gröna grejer som gröna grejer." Men nej hon gick inte med på att det var Stekta gröna tomater så jag var ju tvungen att kolla saken på imdb men tyvärr han de ut genom dörren innan jag kunde säga "vad var det jag sa".

Min kunskapsattack gick inte så bra den här gången, bättre lycka nästa gång.

Inga kommentarer: