29 januari 2010

Abisko v. 11 bokat

Så nu har jag bokat tåg och boende i Abisko (Keron 2-bäddsrum). Tågresan blev sjukt billig 292 kr ToR.

Jag åker upp 13 mars och hem igen den 19 mars. Eventuellt stannar jag kvar till 21 mars vi får se hur vädret är där uppe och tillgång på tågbiljetter. Just nu kostar återresan 95 kr så det kan jag nog offra på att få njuta några dagar till. Liliane som jag åker med kommer från Göteborg med nattåget och vi kommer åka tillsammans från Boden.

Nu börjar det snart bli dags för lite mer specifika planer för vad vi skall göra där uppe. Klurar på om jag skall ta med mina egna skidor, de har ju rätt mycket preparerade spår eller om jag bara skall hyra turskidor. Någon dag vore kul att gå med snöskor också. Liliane pratade om telemark vilket jag nog avstår, tror inte mitt knä pallar det men den dagen kan jag ju hitta på annat.

Ni som varit i Abiskoområdet och skidat omkring går gärna tipsa. På min egen önskelista står Kårsavagge och Låktatjåkka. Men kom gärna med förslag på bra dagsturer.

Någon mer som är uppe i området då?

Längtar till vecka 11!

2 kommentarer:

Peter Parnes sa...

Härligt!!

En enkel och trevlig tur är att ta glidaren, ta liften upp och sedan glida tillbaka via vinterleden. I princip nedför hela vägen, ca 10km. Antagligen bara en halvdags tur. Vill du ha info innan resan så maila Turisten.

En tur som jag själv velat göra flera gånger är att åka tvärs över Torne Träsk. Dock 12km enkel väg och det kan börja blåsa rätt rejält där ute.

Anonym sa...

Liliane längtar med. Ska bli skönt att komma norröver även om vi har ett snörikt landskap i Göteborg också :)