12 februari 2010

Smart Bea smart!

Jag tål inte svamp, blir jättedålig när jag äter det. De senaste 2 veckorna har jag haft fruktansvärda kramper i magen och varit uppblåst som en spärrballong. Har inte fattat varför, mått skitdåligt. Idag på jobbet käkade jag 2 mackor med leverpastej. När jag stod och skulle skära en skiva till en tredje knäckemacka föll mina ögon på innehållsdeklarationen på pastejen och det första orden jag såg var Svamp(champinjon/fårticka) och 10-öringen trillade ner. Varje morgon de senaste veckorna har jag käkat leverpastejsmackor, Arbogapastej. Herregud det är ju därför jag slutade köpa den hem för att den innehöll svamp hur sjutton kan jag ha glömt det. Synd för jag tycker ju att pastejen är god.

Blev både lättad och arg på mig själv. Lättad för att detta rimligen borde förklara de jobbiga smärtorna och arg för att jag varit så jäkla tanklös.

En del påstår att man ofta har Candida när man inte tål svamp och en del av mina andra problem stämmer in på Candida men lika många av dess symptom har jag inte alls. Candida är heller inte någon erkänd diagnos inom läkarvetenskapen så jag vet inte. Känns ibland mest som ett humbug för att sälja speciella medel och eller dieter. Jag vet inte jag fortsätter nog att försöka undvika svamp i maten snarare än att utsätta mig dieten som skall ta död på svampen.

Bild lånad från www.arbogapastej.se

3 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, din stackare som inte kan äta svamp! Jag älskar svamp och plockar gärna svamp om höstarna... har svamp i allt - pastarätter, kötträtter och allt möjligt. Huur gott som helst!

missj sa...

Håller med föregående talare, svamp är ju en sån njutning så jag lider med dig. Du får övergå till svampfri leverpastej :)

Hoppas du får en fin lördag!

Bigfoot sa...

När jag gjorde lumpen upptäckte jag att det dessutom är ansjovis i leverpastejen. Gör kanske inte så mycket, men det låter ju lite halväckligt för oss som inte gillar ansjovis.