17 juli 2010

Konst eller konstigt?

Idag var jag och familjen på Havremagasinet Bodens konstcentrum (som har apkass webbplats). 6 våningar utställningar av konst av olika slag. Huset som är Bodens största är ett gammalt Havremagasin och jag måste säga att beskrivningen av tekniken hur havret flyttades runt bland våningarna för att hålla sig färskt var mer intressant en de pågående utställningarna. De var mest konstiga.

Allt går i ett tema som härrör från de skyltar som var uppsatta överallt vid Bodens infarter fram till 1997, de som talade om att det var militärt skyddsobjekt och tillträde var förbjudet för utlänningar. Jag minns de där skyltarna från när jag var liten och vi bilade upp till Finland. Min pappa var inte Svensk medborgare så vi fick inte stanna någon längre stund på flera ställen.Skylt

Här kommer några bilder. Fotade inte i alla rum.

En bild från hissen, kolla in knapparna även de var gula och röda.

IMG_0150

Överst var utställningen om Bodenskolan, en samling för 14 konstnärer i Boden som med start på 50-60-talet träffades och inspirerade varandra. De hade väldigt olika stilar och Vincent konstaterade att det inte fanns mycket bra alls.IMG_0151

En del av tavlorna kändes väldigt 50-60-tal. “Moderna” lite robotaktiga Zornkullor?IMG_0152

I ett rum hade Sara Edström på lånat gosedjur från värnpliktiga vid I19 och sen låtit dem bli skulpturer i cement. De var riktigt coola. En del var små andra riktigt stora. I rummet intill kunde man titta på en snöstorm.

IMG_0153

Ett mörkt rum var fyllt av glasmontrar i vilka det satt 2 figurer vid en lägereld. Alla montrarna var likadana, tror jag vi såg då ingen skillnad på dem.IMG_0157

Var är far? En liten figur i plast omgiven av foton på militärer. Helskum.

IMG_0161

Rör ej konstverken stod det vid denna skulptur. Först trodde jag man försökte var vitsig men texten var även översatt till engelska så det var nog bara en uppmaning.

IMG_0163

Det fanns flera videoinstallationer, den ena konstigare än den andra. Den här som min familj dock ställde sig rakt framför var siktigt snyggt animerad och det var en cool film i golvet.IMG_0165

Längst ner i källaren var det mörkt och en film projicerades på väggen och i golvet, en döskalle bytte skepnad och blev något annat och sen döskalle igen. Golvet var inte bara golv fick Herman erfara han tog ett steg upp på vad han trodde var en trappa, det var en bassäng med vatten. Herman blev blöt om foten och golvprojiceringen såg lustig ut i vågorna.

IMG_0166

Men trots att mycket bara var konstigt var det kul att se utställningarna och byggnaden. Konst är ju ofta lite konstigt och man får inga direkta förklaringar i hallen. Dock finns en tidning som här till som berättar lite om konstnärerna och jag tror några verk förklaras lite mer där, han dock inte läsa och tog inte med mig tidningen hem. På plan 1 fanns en 20 minuter lång film som jag hade velat se hela men Herman var dödskissenödig så det får bli någon annan gång.

Skulle tagit med mig annat än mobilen att fota med.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: