22 juni 2011

Hårdbevakar yr.no för Adak med omnejd

Nu börjar det bli så lite tid kvar till Lapland Ultra att det börjar bli dags att kolla in vädret för att ha koll på vad som skall med eller behöver införskaffas.

Än så länge ser det ju lovande ut för Adak i alla fall:

Slagnäs som är lite mer än halvvägs på loppet känns lite mer osäkert:

Jag hoppas jag missar det där regnet om det nu skulle komma. Ifjol var jag i Slagnäs kring 6 på morgonen efter 12 timmars gående.

Lite varmare än 8 grader på natten skulle väl inte skada med med löparhandskarna och en kofta klarar man det oxå. Skulle det regna så kommer ju givetvis regnstället vara med och med kepa på huvudet och luva på det klarar man även ansiktet rätt bra. Hatar när brillorna blir blöta. Kepatricket var en lärdom efter ösregnet på Högakustenleden och testades på en lite längre tur här i Boden för drygt ett år sedan, det årets Adakuppladdning. Mina goretexstrumpor får definitivt åka med, då håller jag fötterna torra om det skulle börja regna.  Egentligen borde jag kanske ta min regnponcho istället för regnjackan. För då kan jag dra den över ryggan oxå plus att pulsklocka mm som jag brukar ha utanpå slipper att bli blöta. Och jag kan gå med mobilen under ponchon och twittra :-) Hmm tål att tänkas på. Undra hur mycket tyngre ponchon är än jackan.

I fjol var det ju klarblå himmel säkert 24-25 grader när vi startade och kring 8-10 på natten och helt vindstilla.

I övrigt funderar jag mest på hur bängligt det blir att ta alla milfoton själv, det var praktiskt när jag dels hade sällskap under drygt 6 mil och sen hade mannen i gult som assisterade vid många milfoton men han är och cyklar i Norge i år.

1 kommentar:

Anonym sa...

Törs man fråga vad du använder för pulsklocka? Är i tankar att köpa en snart men har svårt att bestämma mig för vad som är bra o inte. Så lite tips skadar inte om det är möjligt.

/Lina