15 september 2012

Glädjesiffror eller glädjande siffror?

Läste en rubrik i Expressen idag "Glädjesiffror för Obama i opinionen" och undrade varför de valt en bild han såg så glad ut på. Men så fortsatte jag att läsa och konstaterade att de använde "Glädjesiffror" som något positivt vilket i mitt huvud blir helt galet. Glädjesiffror är för mig när man trott fel, räknat galet, försökt att få något att framstå bättre än vad det var, hoppats på mer än vad utfallet blev osv...

Kom och tänka på en rubrik i Resumé som gav mig samma huvudbry "TS: Inga glädjesiffror för tidskrifterna" för något år sedan. Ja ha det var lika bra som man trott tänkte jag men icke, siffrorna var dåliga.

Är det bara jag som är felskruvad när det gäller uttrycket Glädjesiffror? Frågade på Twitter och fick i alla fall några svar, de höll med mig.

Så vad säger ni andra, är glädjesiffror glädjande siffror?

På tal om andra uttryck som blir tok, läs Anders Mildners text om fasta uttryck.

Uppdatering: Eller kan det vara så att min hjärna blandar ihop med glädjekalkyl?


Inga kommentarer: