09 oktober 2012

Jag köper och bär bara en rosa sak


Undrar lite hur Addnature tänkte när de gjorde sin rosa bandetkampanj varför inte passa på att låta männen oxå bidra till kampen mot bröstcancer. Varför bara kvinnokläder och rosa pryttlar (ja männen kan oxå köpa dem men helt ärligt hur många män köper rosa kompass, pannlampa, matkit eller bestick under en månad)? Jag skulle gärna låta 10 % av min inköpssumma gå till Rosa bandet men jag vägrar köpa rosa saker. Det enda jag köper i rosa är just mitt rosa band som jag bär på jackan under oktober.

Det här är ett sätt att komma lite väl billigt undan tycker jag. Hur många rosa saker kan det säljas?

Välj gärna ut varor men låt mig som vill ha en grön istället för en rosa också vara med och lämna pengar till kampanjen. Dessutom är ju inte pengarna dedikerade till bröstcancerforskningen, visste ni det? Det gjorde inte jag, dåligt påläst uppenbarligen.

Cancerfondens sida om mustaschkampen (som jag surfade in på för att kolla när i tiden Addnature borde ha en månad då de bara säljer bruna grejer till män) hittade jag detta (min fet och färgmarkering):
Den prostatacancerrelaterade forskningen är inte beroende av enskilda kampanjer. Mustaschkampen samlade under åren 2007-2011 in 32 miljoner kronor. Under samma period delade vi ut 118 miljoner till prostatacancerrelaterad forskning. Alla pengar Cancerfonden samlar in, oavsett om det är genom Mustaschkampen, Rosa Bandet eller någon annan aktivitet hamnar i samma pott. Pengarna fördelas sedan till de forskningsprojekt som håller högst kvalitet. Ju fler duktiga prostatacancerforskare, desto mer pengar kan vi dela ut till prostatacancerrelaterad forskning. 
På sidan om var pengarna går för rosa bandet kan man läsa detta:
Cancerfonden låter alla ansökningar, oavsett cancerform, konkurrera med varandra i nationell konkurrens. På så sätt säkerställs att den främsta forskningen – den med bäst förutsättning att göra framsteg – får stöd. 
Borde inte det faktum att pengarna faktiskt inte bara går till våra bröst (som dessutom väldigt sällan är rosa) göra att det är än viktigare att alla kan vara med och bidraga via sina inköp oavsett om man vill ha en rosa eller grön grej?

Det visade sig även att Cancerfonden lägger ner mustachkampen som kampanj:
Cancerfonden kommer att fortsätta arbeta med prostatacancerfrågan genom kunskapsspridning och opinionsbildning. Dock kommer vi inte längre att driva arbetet i form av kampanjen Mustaschkampen. Det mest effektiva sättet att stödja Cancerfonden är genom regelbundet givande. Därför kommer Cancerfonden i stället fokusera på en kampanj som syftar till att få in fler regelbundna givare. 
Lite trist kan jag tycka då det lyft fram frågan kanske gjort det mer acceptabelt att prata om. Min egen morfar dog av sjukdomen så det ligger mig ganska varmt om hjärtat.

1 kommentar:

Nell med gänget sa...

Hörde på radion i morse om att brandmännen i Stockholm, kanske andra städer också, kommer att ha några rosa brandbilar rullandes i staden. Brandmännen löper 50% större risk att utveckla cancer.