19 mars 2013

Är sportnyheter bara för insatta? #056 #blogg100

När jag skummar tidning i mobilen på morgonen händer det då och då att jag klickar på en sportnyhet. Något som ofta slår mig är att de artiklarna saknar benämning av vilken sport det handlar om.
Så svårt kan det väl inte vara att klämma dit vilken sport lagen det handlar om utövar? Eller är artiklarna bara till för redan insatta?
Ett exempel är denna från Aftonbladet.
Just denna kunde jag inte lista ut alls men såg när jag klistrade in URL:en att det stod där.

2 kommentarer:

† Herzleid † sa...

Det där ser jag rätt ofta. Även om jag känner till en del lag inom de flesta sporter så kan jag långt ifrån alla. Många reportage kunde lika gärna handla om fotboll som ishockey, innebandy, handboll... Eller för den delen när de rapporterar om mästerskap och nämner idrottare vid namn utan någon indikation på vilken sport det är mästerskap i. ("Tuff EM-debut för Andersson" -- jaha?) Så jo, det verkar som om redaktionerna anser att sport bara är för invigda, tyvärr.

En Anna sa...

Håller med! Det ökar inte mitt intresse precis, när man som oinsatt så att säga inte får en chans. Av bilden i artikeln att döma var det nog inte simning...