17 mars 2013

När livet stannar upp på grund av lite ljus #054 #blogg100

Idag skulle jag blogga om kroppsuppfattning, en jämförelse mellan Åhléns skyltdocka som förekommit i medierna de senaste dagarna och en verklig kropp. Men när jag satte mig vid datorn så insåg jag att norrskenet jag sett när jag hämtade hem Vincent från bussen fortsatte ute och var som starkast just när jag var hemma. Rakt utanför mitt vardagrsumsfönster dessutom. Jag lyckades leta fram ett stativ och ta några kort från fönstret, blev sittande där med täcke över benen och bara njuta.

Jag har inte tid att redigera bilderna idag så här har ni mitt bibliotek i Lightroom, 30 rawbilder på mer eller mindre stort norrsken. Tagna med ISO 1600 15 sekunder eller ISO 800 30 sekunder, några med 20 och 25 sekunder oxå. Lite olika bländare och brännvidd. Vi får väl se vad som blev bäst när jag hinner ta tag i dem.



Så det blev som vanligt när jag ser norrsken, jag kopplar bort allt annat, njuter och trycker på avtryckaren lite då och då. Jag verkligen älskar norrsken, det ligger något magiskt över dem och blev så glad när jag läste på G+ och på Twitter att norrskenet hade synts långt söderut (tror Kalmar av @beta75 var den sydligaste rapporten jag såg). De bilder som dök upp på flickr visade också norrsken i flera färger. här fick jag nöja mig med grönt, tråkgrönt som jag brukar säga men lyckades faktiskt få se ett med lila toppar som rörde sig sjukt snabbt över himlen. En som lyckades fånga ett fantastiskt norrsken är @Neslin99 på Flickr.

Kroppsformsinlägget kommer i morgon istället om jag hinner efter kickoff på jobbet. Så ni som inte gjort det kan ju gå in i tråden på G+ och svara på frågan så får jag ännu mer att ta med i mitt inlägg i morgon eller läs frågan, kika på bilden och svara i kommentar här.

En sak som var lite intressant var att ingen (förutom 1 som inte har träffat mig på evigheter) som känner mig ville/vågade/orkade svara på frågan, bara folk som inte känner mig har kommenterat. Varför? Och varför fick jag så mycket färre kommentarer på Twitter än på G+, ungefär lika många följare på båda ställena, var det för att jag på Twitter sa från början att det var jag medan jag på G+ valde att skriva mer anonymt?


Inga kommentarer: