22 juli 2013

En trött O-ringenfunktionär


Gårdagen började ungefär lika kaosartat som jag anade.

Jag klev upp löjligt tidigt för att vara på en söndag, åt frukost och cyklade till Boden Arena. Var där 07:08 och började se mig om efter andra. Knappt en själ där framför arenan och inte en människa jag kände igen. Passade på att göra recharge på portalen utanför arenan och väntade och väntade. När klockan var 07:16 dvs 1 minut över det att vi skulle ses frågade jag någa andrasom vandrade osaligt omkring om de möjligtvis också tillhörde Hornskroken och det gjorde de ju och i samma veva svängde hon som skickat ut info till oss in på parkeringen. Då får hon veta att vi inte alls skall vara på Arenan utan bussarna går från Godisarenan en bit bort. In i bilar och tokåka bort till det stället. Mycket riktigt där stod en jäkla massa bussar, vilken skulle man ta då?

Hur får vi tag på de som inte hade kunnit komma ännu och meddela dem om att bussarna gick från annat ställe, fram med anmälningslistan och börja ringa. Som tur var fick vi tag på de som inte var på plats, de hade tagit sig ut till tävlingsområdet redan (jag hade fått info om att vi inte fick åka direkt dit).

Efter ett tag fick vi veta att alla bussarna gick dit vi skulle så det var bara att hoppa på främsta bussen. Vi fick våra funktionärskort men eftersom de hade räknat fel på alal funktionärer fick vi inget band att hänga dem i och det var inte ens ett hål i dem för att sätta eget snöre. Baksidan var tom istället för all info om telefonnummer, kontaktvägar mm mm.

Väl framme fick vi gissa oss till vart vi skulle, vi valde att haka på orienterarna, de borde ju i alla fall veta var de skall och mest troligt skall vi väl vara på ungefär samma ställe. Väl inne på området fick vi syn på ett Fikatält men där skulle vi inte vara, hittade nästa men inte där heller, bort till det tredje nepp fel tält men vi såg ett fjärde en bit bort och satte kurs mot det. Jupp där skulle vi vara.

Några var redan där och hade fått genomgång av kassan och hade börjat koka kaffe mm. Nu kom vi en 10-12 personer till. Det verkade inte vara någon som hade ansvaret för gruppen, det fanns inget tänkt bemanningslista vad som fanns att göra, hur organisation skulle ske. Tillslut surnade både jag och en annan till och sa att nu får vi fan ta och fördela arbete, vad finns att göra och hur många, hur skall vi rotera mm. På något sätt lyckades några bemanna kassan, jag hamnade i grillen, några fick ansvaret för att hämta grejer som vi behövde och några hamnade i kaffe/varmkorvsutlämningen.

Vi hade fått veta att vi skulle få våra funktionärskläder på plats, tror ni vi fick något? Inte fick vi några O-ringenkläder inte, vi fick en vanlig röd t-shirt med coca-colalogga och info om att vi städade stränder. Så jävla dåligt faktiskt. De som hade fått ut kläder hade en snygg pikéskjorta och en rätt ok vindtygsjacka. Någon hade även fått en o-ringenbuff.

Grillstationen var dels jättetrång och dels helt ologiskt upplagd, gick inte att få till någon logistik alls där bakom. Men vi lyckades ändå mata ut burgare i hyfsad takt och bara några deltagare undrade om vi inte kunde tänka oss en bättre logistik. Jag kände som allergiker ett visst ansvar för det gluten- och laktosfria såg till att en area av ena grillen aldrig var i närheten av vanliga brödet, hade egen tång jag tog brödet med osv... Hade lagt undan en tång till de vegetariska burgarna oxå så att de som inte tål sojabönor inte skulle få kontaminering från tången på en vanlig burgare men den rök till ena grillen plötsligt. Man märker rätt snabbt hur ovetandes andra kan vara, fick kassera en del bröd för att de andra glömde bort att byta tång mm.  Skall man servera allergivänlig mat måste man hålla koll på grejerna, helst olikfärgade verktyg.

Vi var noga med att tempa maten och värmeskåpet en gång i timmen, kasserade mat om den låg för länge eller inte höll rätt temperatur. Ett dilemma vi fick i logistiken var att dressingen i sådan där hängflaska var kylvara, vi ville därmed inte hänga ut den i solen där man dock redan hängt ut senap och ketchup. De andra tälten hängde ut sin såg vi sen. Men jag kände nä skall vi ha regelbundna temperaturmätningar inne så kan vi knappas hänga ut en majonäsbaserad sak i solen. Så vi fick helt enkelt spritsa på inomhus vilket tog extra tid.

Plötsligt kom folk och frågade efter kycklingburgare, men men vi hade ju inga sådana, det fanns förvisso kartonger det stod kyckling på men på lappen på lådan stod det hamnburgare med nötkött. Öhhh vi skulle alltså steka kycklingburgare oxå. Hmm vi slet upp lådan som var märkt hamburgare och hittade tada kycklingburgare. Blev till att flytta om på grillarna för att rymmas med dem oxå. Vore ju bra om vi tidigt fått veta ni har hamburgare, vegoburgare, kycklingburgare, tjock grillkorv och chorizo att grilla. Inte sprättade vi alla lådor för att kolla vad som var i dem. Stora bröd till tjocka korvar hade heller inte skadat och färdigskurna glutenfria korvbröd eller en kniv att skära upp dem med.

Vi fick inte veta vilken tid vi skulle sluta, infon varierade mellan 16 och 17. Jag lyckades ta mig 2 korta raster på ca 10-15 minuter. På en av mina raster tog jag mig en kort tur på området och träffade på en liten knatta på en 4 år kanske som hade orienterat, han berättade om alla kontrollerna och hur han hade hittat dem. Gissar att han orienterat med skugga. Han såg så genuint glad ut. Och det kan man väl säga i allmänhet folk verkade så glada även mannen som jag frågade hur det gått och han sa "Inte alls, första gången på O-ringen jag ägnar en timme åt första kontrollen". Men det var bara på det igen, 4 etapper till. Många verkade tycka att banorna var kluriga. Hela fältet runt målområdet var fullt av flaggor, föreningarna samlas i grupp och vissa hade ombytestält. Hittade en av orienteringsklubbarna från Trollhättan i vimlet och insåg att det var med dem jag tränade orientering ett år eller så när jag var ung. Men ingen jag kände igen var på plats just då.

Var helt slut i ryggen vid 15:30 då vi märkte att folk började tunnas ut så vid 16 hade vi faktiskt lyckats stänga vår kiosk och jag kunde gå till bussen tillbaka till Godisarenan för vidare färd hemåt. När jag klev av bussen började det regna, stora glesa droppar, typiskt jag som skulle cykla hem. Men solen sken fortfarande och innan jag var framme hade det slutat som tur var.

Trots att allt var kaos fick vi ihop det och hade ganska kul under tiden. Men jag hoppas att organisationen lär av misstagen och blir bättre varje gång. Vet inte riktigt vem som ansvarar för vad mellan "stora O-ringen", O-ringen Boden och alla föreningarna och arbetsgrupperna men som arbetsmyra skiter jag i vem som ansvarar jag vill att saker skall funka. Skriver här för jag vet inte alls vem man skulle kunna framföra kritik till, alla som jag träffat pratar bara om "dom" så någon annan är det tydligen.

Tog mig ett varv i Teamsportiatältet, min funktionärsbricka skulle ge mig 20 % rabatt på allt i butiken. Hittade inget jag behövde egentligen även om jag tittade på nya gaiters med skydd och kompressionsstrumpor/calves. Kan någon tala om för mig vad som är speciellt med orienteringsstrumpor, det fanns typ en hel vägg med bara orienteringsstrumpor. Sen var jag lite fascinerad över materialet i många orienteringströjor, som om det inte utvecklats sen 70-talet, något plastigt stelt syntettyg (men det kanske är jättebekvämt, vet inte alls). Även om de flesta verkade vara moderna funktionsmaterial. De hade även med några racercyklar, 20 % rabatt på en sådan hade inte varit helt fel men jag har tyvärr inte råd med ny cykel just nu och ett tält på O-ringen kändes inte som bästa stället att köpa cykel på. Hade hoppats på att hitta en BH men gick bet likaså fanns inget utbud av ullunderställ. Orienterare verkar köra syntet all-over. Fanns massa konstiga saker i butiken som jag aldrig sett förut, orienterare har massor med gadgets och alla verkar ha en liten orienteringsskärm hängandes i backspegeln (sådana såldes oxå).

Lallade runt på området en stund, fick en bra give-awaypåse från LKAB med bland annat ett första förbandskit och påsen var en pack-/skopåse, den blir bra på resan.


Jäkla synd att jag skulle jobba enda dagen jag hade kunnat springa en sträcka orientering, det är en sport jag verkligen gillar och att få prova på det i hemmaskogarna hade varit roligt. Men men nu gick det inte.

Inga kommentarer: