12 augusti 2013

#camino2013 - dag 0, Resan dit - Boden-Saint Jean Pied de Port

12 augusti

Packningen klar. Bilden visar det som skall med. Nu ligger det mesta i ryggsäcken. Några saker ligger i min lilla nylonväska som är en del av packningen, det jag behöver ombord på planen. Även om väskan förhoppningsvis inte skall checkas in är det skönt att kunna lägga den på baggagehyllan och bara ha en liten handväska under stolen framför.

08:50 kommer flygtaxin och sen börjar äventyret. Det blir en lång resa. Planen är att vara framme i Saint Jean Pied de Port kl 02:00. Just nu lutar det åt att jag börjar med en dag uppladdning där. Ser till att sova ordentligt mm. Så vandringen kanske får vänta till 14 augusti. Men jag skriver på bloggen om jag kan för att meddela när jag börjar.

Velar lite om vilken guidebok som skall med fortfarande men de är så otroligt olika och väger från 260-400 gram. Den lättaste har urusla kartor, den tyngsta jättebra kartor. Men den i mitten får det nog bli.
Magen är orolig, nervös är hela jag. Och trött. Rejält sömnunderskott under helgen. Hade behövt sova dubbelt så mycket som jag gjort.

Efter en lång lång resa som startade 08:55 när taxin tillslut kom (han ringa och efterlysa den) och slutade 01:32 när taxin släppte av mig vid hotellet i Frankrike. Där emellan 4 flyg. Åt lunch på Arlanda, rosmarinbiffar med pressgurka och fikade och läste bok på Terminal 5 där jag också upptäckte att jag hade kvar mina pärlörhängen i öronen.

Blä rökbås på flygplatsen. Stank när jag gick förbi.
Försökte sova på flygen så gott det gick. Vi landade i Madrid i ett åskväder. Inflygningen dit var en av de vackraste jag sett. Om vandringen ens är hälften så vacker som det landskap jag såg genom flygrutan så blir jag lycklig. Madrids flygplats var gigantisk.

På flygplatsen i Madrid var det ont om restauranger men jag hittade en som var öppen och som hade potatisomelett som glutenfritt alternativ. Tyvärr misslyckades de med att värma den ordentligt. Men den var OK.
Enda stället på flygplatsen dom hade ström var inne på toa så många hängde där.

Vi landade i Pamplona i regn och resan till Frankrike skulle bli dimmig. Jag klev ut från flygplatsen och försökte hitta var de förbeställda taxibilarna fanns men gick fram och tillbaka för att hitta men såg ingen skylt. Tillslut gick jag fram till en taxichaufför som stod utanför sin bil och frågade efter min beställda taxi. Han undrade var jag skulle och jag berättade att jag skulle till Saint Jean Pied de Port och han skakade på huvudet men pekade på taxin längst fram. Gick dit och upprepade min fråga och taxichauffören sa OK och pekade på en skylt på stolpen som visade att det skulle kosta  €131, det visste jag ju eftersom jag hade förbokat en delad taxi men med antagandet att jag nog skulle bli ensam. Hellre det är stanna i Pamplona. Han frågade om jag var helt säker och jag nickade. Jag lastade in min väska och ville sätta mig bak för att kunna sova men nej jag behövde sitta fram sa han. Vi åkte iväg och han behövde tanka så det gjorde vi först.  När vi åkte från bensinmacken började han prata om priset igen. Han ville nu ha 9 euro mer. Ja ja han skulle faktiskt köra mig över Pyrenéerna mitt i natten i tjock dimma. Orkade inte bråka men blev ju lite irriterad då priset redan var höjt från dagtid till nattid med €26.

Taxichauffören kunde inte engelska men det hindrade honom inte från att guida mig hela vägen så jag inte fick sova. han pekade ut de olika passen jag skulle passera och berättade lite om området. Jag fascinerades av att landskapet var så likt hemma. Mycket tall.

Tyckte synd om honom som skulle köra de 1,5 timmarna tillbaka ensam över bergen i dimman.