25 februari 2014

Måste fixa en kamera som fixar detta bättre eller hålla mig till landskap

Jag försökte fota på Rollerderby den 15 februari när Luleå Rollerderby hade scrimmage. Men min kamera känns inte snabb nog i autofokus och i svagt ljus är det hopplöst att få bra bilder. Men så länge man tittar på dem hyfsat små ser de ok ut men inzoomat, nä inte bra. 


Måste börja spela på lotto, köpa mig trisslotter, ärva från någon okänd avlägsen släkting eller på annat sätt komma över pengar. Vill nämligen ha lite nya saker helt enkelt. Först och främst en kamera till, sneglar så jag snart är vindögd på en Sony alpha 7 eller en 7R eller en 7 eller en 7R, vad svårt det är att bestämma mig för vilken jag drägglar över mest.

Så här beskriver wikipedia skillnaderna, min kursivering på det som är bäst.

α7R

  • 36.4 megapixel Exmor HD CMOS sensor
  • No optical low-pass filter
  • 4 fps max speed. 
  • 25 point for Contrast-Detection AF 

α7

  • 24.3 Exmor HD CMOS sensor
  • Optical low-pass filter
  • 5 fps max speed
  • Fast Hybrid autofocus system (Phase Detection AF + Contrast-Detection AF) with 117 points 

Men jag måste ju jämföra med det jag har nu oxå.
Sony NEX-5N vs Sony alpha 7
Sony NEX-5N vs Sony alpha 7R

Men det bästa med den jag har nu är storleken, den är verkligen med överallt, kanske får den duga ett litet tag till alternativt att den får vara "resekamera" för att lägga på dubbel tyngd på längre vandringar mm gör jag nog inte i första taget. Svårt det där. Såg oxå att alpha 7/7R saknar timelapsprogramvara i kameran något som jag gärna skulle vilja ha. Kanske lika bra att vänta...

Men så överraskar Sony och släpper nyheten om alpha 6000 när jag sitter där med mitt velande, en ny NEX som ersätter de gamla och tappar namnet NEX. Den är liten som en NEX-7 (lite större än min NEX-5 men inte mycket). Den sägs ha världens snabbaste autofokus 0.06 sekunder, 11 fps när man tar bilder kontinuerligt med spårning på AF. Och den har en time-lapseapp. Så nu skall jag dyka ner i förhandsrecensioner och se om den kanske faktiskt kan vara det jag söker. En stor fördel är ju att mina objektiv jag redan har passar men en fullformatare som 7/7R är ju en fullformatare. Gahhhhh....

Lite snabbinfo för jämförelse med det ovan.
  • 24,3 Mpixel Exmor APS-C HD CMOS-sensor
  • Hybrid AF-system med 25 punkters kontrastdetektion och 179 st fasdetekterade punkter (fasdetektionsområdet täcker 92% av bildytan)
  • Upp till 11 bilder/s seriebildtagning
Och jämförelse med det jag har nu:
Sony NEX-5N vs Sony A6000 (men det som där talar för min modell stämmer inte för A6000 kan fota raw, har HDR och panoramaläge så något är fel där).

Inga kommentarer: