12 april 2014

Min underbara självständiga son #043 #blogg100

Idag var jag på stan med Herman som fyller 12 i december. En unge som allt som oftast gör det som han själv vill utan att bry sig speciellt mycket om vad andra skall tycka, tro och säga. Visst vill han också ibland ha samma skor och kläder som alla andra men oftast är han verkligen sin egen.

Herman skulle välja en ny cykel, vi åkte på Team Sportias nyöppning och kikade runt bland 26"-cyklarna men de kändes lite små. Vi strosade vidare och hamnade på avdelningen för mer "klassiska cyklar". Jag pekade på en traditionell herrcykel, Monark och han näääää inte en sådan. Vi fortsatte och hamnade bland damcyklarna. Jag pekade på en Monark damcykel i roliga färger och sa lite på skoj En sådan där då? Herman tittade på den och sken upp. Jooooo en sådan vill jag ha. Jag trodde att han skojade, han är ofta ironisk men nä han skojade inte. Han föll pladask för denna treväxlade, fotbromsade cykel fast han i ett års tid pratat om att han vill ha många växlar och bakåttramp för det skall man ha.

Vi diskuterade att köper vi denna måste han själv lägga 999 kr emellan, den har inte de egenskapar han efterfrågat och jag vill inte höra om några månader att den är skitjobbig att cykla på för nu är det den som får gälla ett par år. Inga argument bet, han var kär i den här cyklen så då blev det en sådan.


En lycklig unge testar sin cykel hemma på gatan.

Nu hoppas jag att han slipper använda det skinn han har på näsan, för precis som hans far så känner jag ju lite oro, vad skall de på skolan säga? Hoppas innerligt att de som retade honom för att han hade ett rosa mönster på skorna i 2:an lärt sig att alla människor måste få gilla det de gillar utan en massa kommentarer. Vi har pratat om det med Herman också men han tror det kommer vara lugnt, han säger att det är en kultur på skolan där man skall ha coola udda saker. Hoppas verkligen det är så för jag vill inte behöva ta över en ROSA cykel från min son. Jag är inte ett fan av rosa som han är.


Älskar hans vilja och mod att välja det han vill ha. Tänk att man ens skall behöva känna så. Det borde vara en självklarhet.

Inga kommentarer: