01 december 2014

Sålt en bild - tjoho

Blev uppringd häromdagen av en kvinna som ville köpa användning av ett av mina fotografier. En bild på vissna tulpaner som jag tog i februari i fjol. Handhållet, nära och med fel ISO men ändå en bild jag gillar. Bilden skall användas i en folder för info om någon cancerform, minns inte exakt vad.

Blev sjukt glad och stolt. 1500 fick jag. Noll koll på om det är bra eller dåligt men betalt får jag för ett foto jag tagit. Galet.

Läste ett reportage i någon av alla fototidningar jag köper om olika sätt att ta tjäna pengar på sina bilder, registrera sig på vissa sajter, vara med i tävlingar osv... tänkte nä men det är nog inte för mig, jag som knappt får några +1 på mina bilder på G+ ens. Men kanske kanske finns det en liten möjlighet att lägga upp några utvalda bilder till försäljning på stockphotoplatser?

Jag använde ett avtal för att reglera användningen men för nästa gång (om det nu blir någon nästa gång) måste jag även kolla upp vad som är gängse priser. Jag fakturerade via Frilansfinans. En tjänst jag använt väldigt mycket förr när jag hade annonser på Pärlplatsen. Saknar den inkomstkällan jag hade då. Drog i alla fall in över 100 000 per år då på att göra typ nada. Tänk om jag kunde göra det samma på bilderna :-) Får nog läsa den där artikeln igen eller kolla på ett gammalt tkj-blogginlägg jag nyss kom ihåg som också behandlar ämnet.

Någon med tips? Eller skall jag se det som en engångshändelse och inte drömma om lite extrainkomst som kan sponsra mer fotogrejer?

Inga kommentarer: