11 januari 2015

Dag 11 - Latdag men lite fotoprogramtrixande

Sov som en stock till kl 11 idag. Skönt att få sova ut. Inte lika skönt att vakna med värk i varenda led, stel nacke och svullna fingrar och fotleder. Vet inte om det var promenaden igår i snålblåsten som gav mig det eller om jag råkade få i mig gluten igår. Får se när det går över, är i alla fall lite bättre nu på kvällen. Sambon var snäll och masserade mig lite i morse oxå, värsta spänningen i nacken släppte.

Kl 14 träffade jag 2 kompisar på Ruter Retro för en fika och vi blev där lite mer än en timme innan vi åkte till mig och kikade på nya datorn. Anders som är 1000 gånger bättre fotograf än vad jag är och som har utrustning som tar aningens bättre bilder studerade sina foton på min skärm.

När de hade farit hem så slängde jag in en hästfilé i ugnen och drog på mig varma kläder. Gick ut för att gå medan steken blev klar. Tog med kameran men inget stativ så det blev ingen bild tagen på den korta rundan på 5 km runt stan. Det var verkligen kompakt svart ute idag.
Väl hemma efter 45 minuter hade inte köttet blivit riktigt klart ännu så jag fixade ris, sås mm och en av ungarna dukade. När maten var klar käkade vi och efter det gick jag till datorn. Kom på att jag hade sett att det fanns tethering i Lightroom så jag kikade på en video hur man får igång tethering på min kamera. USB-kabel och ett program (Remote Camera Control) samt en inställning i kameran behövdes för att kunna använda datorn som fjärrkontroll men tyvärr ingen live view. Live view kan jag ju få i mobiltelefonens fjärrkontrollsapp så det borde ju gå här oxå tycker jag annars är det ju inte riktigt tethering. Men tyvärr fungerade det inte på nya datorn, det är visst någon bugg som gör att det inte fungerar med Yosemite, på gamla burken funkade det finfint.

Testade i Lightroom också men då hittade Lightroom inte min kamera, verkar som att LR inte har stöd för Sonykameror annat är för "hot folders". Sony samarbetar med Capture One men de har inte stöd för LiveView med a6000 bara de större a7-modellerna :-/ Laddade ner Capture One men eftersom det stödjer sig på Sony Remote Camera Control som inge fungerade under Yosemite lär det ju inte fungera för "tethering" men jag kan ju alltid testa deras RAW-konvetering som sägs vara bättre än den i LR.

När jag testade med gammelmacen så hade jag inte något bättre att sikta på än mig själv sittandes framför datorn med en kopp te. Hade hoppats på att himlen skulle ha något spännande att erbjuda. Ser att jag måste gå och plocka ögonbrynen :-)

Ljusförhållandena i vardagsrummet är riktigt dåliga så det blev ingen direkt skärpa (inte så lätt att ställa in heller när man inte kan göra det från programmet utan måste stå bakom kameran och då finns jag ju inte som motiv). Så tillslut blev det en bild med autofokus men då kan jag ju inte bestämma själv exakt var. Så som sagt live view på datorn hade varit fett nice.

Nu lät jag datorn skriva bilderna till en lokal mapp men jag skall sätta upp entingen en mapp på NAS:en eller i Dropbox som den får skriva till nästan gång för då kan jag låta kameran stå på fönsterblecken, en usb-kabel in till laptopen på insidan, filerna landar i en mapp jag kan nå direkt från nydatorn och med den där "hot folder" tethering kan jag då snabbt läsa in bilderna förhoppningsvis i LR via autoimport. Hoppas Sony får tummen ur och fixar Sony Remote Camera Control så den funkar med nydatorn oxå.

Han titta lite snabbt på Capture One som program och det påminner ju en del om Lightroom men får se om jag har ork att lära mig ett till.






Inga kommentarer: