25 januari 2015

Dag 25 - En tur i Karlsvik och en tur hemma i Boden

Tidig uppstigning för att skjutsa sonen till Arcushallen. Hade vaknat redan 2-3 timmar innan med lätt panik, vissa saker med åldrandet längtar jag till och klimakteriets del där man slutar få mens känns väldigt mer lockande än att vakna i Stockholms blodbad. sen försöka somna om bredvid en person som tränar på att vara med i VM i högsnarkning.

Nå jag sov lite till i alla fall innan väckarklockan ringde och jag tvingades masa mig upp. Slängde på mig promenadkläder, kokade en kopp te att ha i bilen innan vi for. Det där teet svalade ju aldrig, var drickbart först när vi kom till Arcus 20 minuter innan samling. ute sken solen, hade den i ögonen nästan hela vägen dit men man får inte klaga när det är sol ute. Väntade in några fler innan jag tog mina grejer och gick ut.

Tog mig förbi järnvägsmuséet i Karlsvik och knäppte några bilder, jag älskar tåg och de har en massa roliga olika vagnar här men destår alla så tight och det var djup snö vilket passar dåligt med djupsnö så jag fick nöja mig med att fota från vägen. Lite knasiga skuggor i första bilden och den andra fick jag inte riktigt lika centrerad som jag ville pga en dåligt placerad skylt om att här ligger museet (Dessutom blev den aningen överexponerad). Hallå de måste ju tänka på sina besökare med kamera. Nå ja på sommaren kan man säkerligen ställa sig på gräset och slippa försöka undvika skylten. Det är en sak jag märkt rent allmänt om just skyltar, gärna infoskyltar på gångstråk, de står oftast en bit ifrån gångvägen och på sommaren kan man ta ett kliv in på en gräsmatta för att läsa skylten men på vintern ligger oftast en plogvall och djupsnö mellan gångbanan och skylten. Jag kan ju vara intresserad av historiska kvarlämningar, vägval mm även om det är vinter. Varför inte sätta skyltarna så att de är tillgängliga även vintertid?
Fortsatte sedan ut mot en av uddarna på campingen. Verkar bo en del folk här på vintern dels såg jag husvagnar med hundgårdar och skotrar samt en del rumäner i stugorna (eller i alla fall risiga rumänska minibussar utanför). Stugorna är i väl ett billigt boende för dem, delar 4 personer på en stuga är det 125 kr/person/natt så slipper de frysa i sina bilar.

Gick ut till strandkanten och tog en bild på det fina vädret men den blev ganska platt och intetsägande trots att Bergnäsbron kunde anas långt där borta. Måste hitta något mer intressant.
Fick syn på en massa pinnar som stack upp ur isen så jag vände om och började gå ditåt istället. Verkade mer spännande. Snart byttes vägen ut mot en stig rakt ut på en udde. En skylt (ute i snön) berättade att jag var på väg mot gamla järnhamnen där man hade skeppat järn i början av 1800-talet. Det låg ett järnverk här ute på den tiden men det köptes upp av industrimän söderifrån och sprängdes och bryggan fick förfalla till att idag 100 år senare bara vara några pinnar. Min vän Anders har fångat dem fint en sommar eller om det var höstkväll nu fick jag göra ett försök i starkt solsken. Detta fick bli dagens bild.

När jag stod där och fotade började magen tokbråka, den hade knorrat rean innan när jag stod uppe vid husvagnarna och fotade utåt bron till. Hade då kollat om servicehuset var tillgängligt men icke, det krävdes ett nyckelkort. Trodde då att jag skulle klara mig tillbaka till Arcus. Nu insåg jag att så inte var fallet. Hörde folk med hund komma gående, de  fortsatte ut mot yttersta udden. Såg mig om och hittade en liten sänka i skogen, pulsade dit. Precis när jag var klar kom hundägarna igen. Han låtsas stå och fotografera :-) Förlåt Karlsviksbor för att jag lämnade saker nergrävt i snön i skogen. Försökte i alla fall gå dit ingen verkar ha pulsat i snön och era hundar måste vara kopplade här så de borde inte springa på det heller.

Snart var klockan så mycket att det var dags att gå tillbaka till Arcus. Passerade en gammal båt som jag passade på att föreviga. 
Fick skynda mig sedan för Vincent hade sagt att de skulle träna en timme och sen ombyte ca en kvart. Men när jag väl kom in på Arcus så spelade de fortfarande fotboll. frågade en annan förälder om de var försenade. Nä samlingen hade varit 10:30 men spelandet började först 11 och höll på till 12 och sen ombyte till 12:15. Nu var klockan 11:45. Men så irriterande. Då hade jag ju hunnit kika mig omkring mer och gå ända ut på udden. Gick ut och gick några minuter till i alla fall för att få ihop 5 km i alla fall. Sen satte jag mig där inne och väntade på Vincent. Men nu vet jag i alla fall till nästa gång. Flippade igenom bilderna i kameran när jag satt där och insåg att jag kommer få svårt med överexponering och vitbalans på en del bilder, kommer inte få samma färg på himlen på alla något jag annars försöker få i den mån det går och om det varit det. Ut mot havet var det dock aningen klarblåare än in mot land men fullt så grått som det blev på bilderna från järnvägsmuseet var det inte. Inte heller fullt så blått som det blev över havet. Svårt det där med sol när man nattfotograferat i fera månader.
När Vincent var klar visade det sig att han glömt ta med rena strumpor att byta om till. Hade hade dessutom skavsår efter lite för små fotbollsskor. Vi får till XXL där jag sprang in och köpte strumpor, världens kö där inne idag. Sen fick Vincent följa med in efter att ha fått på sig varmt om fötterna för att kika efter fotbollsskor men de hade nästan inget alls. Vidare till Intersport, där var det helt tomt på fotbollsskor, verkar som de tömt hela väggen för att sätta upp nytt i veckan. Nu höll jag på att dö av hunger eftersom jag inte hade ätit något. Vi for in till stan och gick på Friends. Jag beställde en glutenfri räkmacka och Vincent tog deras laxmacka. När vi hade ätit upp dem var ingen av oss sugen på fika. Jag ville gå en tur på isen, det ville inte Vincent.
Vi fortsatte vår sportaffärsturné med att besöka Intersport inne i Luleå, där fanns ett par fina Nikeskor på rean men nä givetvis var de för stora enligt Vincent , 45:or. Vi glömde gå på Stadium och åkte på Team Sportia, där fanns inget i hans storlek alls. Så det blev att åka hemåt på Team Sportia i Boden egentligen dumt med tanke på att vi har klubbrabatt på Intersport tänkte jag men å andra sidan var planen lite halvful denna gång, prova i butik och beställa på nätet, en av fotbollstillbehörsbutikerna hade rea just nu på en del skor Vincent var intresserad av, men de hade bara vissa storlekar kvar. Vi fick fråga efter större storlekar än de på väggen och de hämtade ett par Nike Tiempo i 45, jag var övertygad om att de skulle vara för stora med tanke på förra paret som provades men icke dessa satt tydligen som gjorda för herrn. Det var kanske tur att de inte hade prislappar på skorna på väggen för de kostade 1795 kr. Gulp! Men skokillen kände igen oss, vet att vi dels tillhör Kroken som har rabatt (fast då på handbollsgrejer) men också att vi handlar mycket i butiken så vi fick 15 % rabatt ändå. Snällt. Det gör ju att man handlar där och på skor gissar jag att de har rejäla marginaler så ge oss 15 % rabatt är bättre än att vi inte handlar där alls utan går till konkurrenten på andra sidan gatan där vi har klubbrabatt. Det slank med ett par vantar till Vincent också.

När vi kom hem satte hand sig vid datorn och plockade ihop en webbeställning på övriga grejer han behöver. För som målvakt är det tydligen inte bara skor och benskydd som behövs. Under tiden lurade jag med mig sambon ut på promenad, 5 km. Vi gick runt Prästholmen, använde hans telefon för att kolla lite stjärnor på himlen och jag stannade och fotade kyrkan. 
Han tyckte att jag skulle fota värmeverket också, gjorde flera försök men något fick kameran att skaka. Det hade blivit så på flera av försöken med kyrkan oxå. Mest troligtvis sjönk stativet ner i snön. Jag märkte hur sambon blev otålig och gav tillslut upp. Mycket irriterande. Det hade stått -16 i väderappen men när vi gick hemåt fick vi den lilla vinden i ansiktet och det var isande kallt. Väl hemma hade vi gått 5,5 km och jag grämde mig över det där kortet så jag lämnade sambon utanför dörren och vände om och gick iväg igen. Tillbaka till samma ställe fast en annan väg, tog foton (men nu hade himlen blivit mörkare) och promenerade sedan till ICA och handlade middag. Kom hem efter 10,3 km totalt.

Lagade korvsoppa till middag, skrev blogg, fixade bilderna och beställde mer fotbollsprylar till Vincent, 2 par handskar, benskydd, halsvärmare för 2000 spänn sen skall ett par målvaktsbyxor beställas från annat ställa á 400 spänn. Tjoho vad kul det är med tränande barn. Tur att Herman är billig i drift med sin friidrott. Tänk om båda varit hockeymålvakter.

Hade ställt ut en burk med korvsoppa på fönsterblecket för att svalna av innan den åkte in i kylen. När jag väl skulle gå och ställa in den var den inte där. Tänkte att sambon ställt in dem men när jag öppnade kylen var den inte där heller. Men var tog den vägen. Öppnade fönstret igen och såg glidmärkena i snön på fönsterbläcket. Den hade ramlat ner i snön nedanför. Gick ut och fiskade upp den. Den låg så att lite av spadet hade runnit ut, så nu får man korvgryta till träningsmat imorgon då. Suck!





Inga kommentarer: