03 januari 2015

Dag 3 - Handboll, promenad och ett falskt norrsken

Fick kliva upp ganska tidigt idag, ute var det grått, grått och mer grått.

Dagen har gått åt till handboll - Lappens cup, promenad på glashala trottoarer, förstår inte varför de måste blankslipa dem när de skottar/skrapar. Blev en liten konstig promenad då jag hade en tid att passa på Hildursborg för att lämna pengar till Vincent.
Tog med mig gamla kameran men nya objektivet på promenaden, däremot inget stativ vilket var dumt när skymningen hade kommit. Svårt att fota med skärpa handhållet och långa slutartider.
Tog en bild vid 2 km och en vid kyrkan (där jag vände innan jag gick till Hildursborg). 
Gick hem för att hämta bilen och passade på att ta en bild på den 97 procentiga månen som gömde sig bakom molnen.
Sen var jag tillbaka på Hildursborg för att se Vincents sista match idag. Hade nu med mig nya kameran, mitt SEL55-210 och stativet och försökte mig på att fota lite. Glömde först att ställa om från manuellt fokus till autofokus, blev lite svårt då. Men än så länge har jag inte alls fått kläm på sportfotografering, får öva i morgon bitti igen. Skulle behöva ett ljusstarkt zoomorbjektiv oxå, men de kostar ju typ mer än datorn jag oxå behöver.
När vi kom tillbaka hem såg det ut som det var norrsken ute, skumt eftersom jag inte såg mer än 2 stjärnor och det borde vara moln. Nå ja på med rätt grejer på kameran och ut, ville prova att ta en bild genom grenarna på almen där jag hade sett skenet.

Norrskenet var svårfångat då det var mot månen, gick längre ner mot sjön för att få bort grannens lampor ur bilden. Skrattade när jag tittade på nästa bild. Det var ju inte alls norrsken utan månen som lyste upp kanten på molntäcket. Ganska häftigt fenomen.




Inga kommentarer: